Aartsbisdom > Nieuws > Extra editie digitale nieuwsbrief in kader van Sacramentsdag

Extra editie digitale nieuwsbrief in kader van Sacramentsdag

Sacramentsdag, het hoogfeest van het heilig Sacrament van het Lichaam en Bloed van Christus, wordt gevierd op de tweede zondag na Pinksteren; dit jaar is dat 2 juni. In de parochies van het Aartsbisdom Utrecht is er de nodige aandacht voor Sacramentsdag. Daarom is er op 30 mei een extra editie verzonden van de digitale nieuwsbrief aartsbisdom.nu. Deze biedt een impressie van de diverse activiteiten, samengesteld op basis van informatie op de parochiewebsites.

Op Sacramentsdag wordt gevierd dat Jezus Christus Zichzelf onder de gedaante van brood en wijn aan ons geeft als voedsel en voortdurend onder ons wil blijven door middel van zijn waarachtige tegenwoordigheid in de geconsacreerde offergaven. De eerbied die de R.-K. Kerk voor deze eucharistische gaven kent, wordt op deze feestdag tot uitdrukking gebracht. Op veel plaatsen trekt de sacramentsprocessie uit, waarbij de geconsacreerde Hostie in een monstrans door de straten wordt gedragen.

Foto (gebruikt op de voorzijde van de speciale gebedskaart die is uitgegeven vanwege het Jaar van het Geloof en Sacramentsdag): Ramon Mangold