Aartsbisdom > Nieuws > Nieuw Klein Missaal voor de Nederlandse Kerkprovincie

Nieuw Klein Missaal voor de Nederlandse Kerkprovincie

Er komt een nieuwe vertaling van het Romeins Missaal voor de Nederlandse Kerkprovincie. Dit wordt voorbereid door een in 2008 opgerichte commissie van Nederlandse en Vlaamse bisschoppen. Bij het vertaalproject zijn alle Nederlandse bisschoppen rechtstreeks betrokken. Een eerste resultaat van deze samenwerking is het uitbrengen van een Klein Missaal in het voorjaar van 2014.

Onder de titel ‘Klein Missaal voor de Nederlandse Kerkprovincie’ publiceert de Nationale Raad voor de Liturgie (NRL) de Nederlandse editie van het Latijnse ‘Missale Parvum’. Dit liturgisch boek bevat naast de nieuwe vertaling van de orde van dienst voor de mis ook de nieuwe vertaling van de eerste vier eucharistische gebeden en van de consecratiewoorden.
Het boek bevat ook een herziene versie van de eucharistische gebeden voor verzoening en voor bijzondere omstandigheden. Daarnaast bevat het Klein Missaal een dertigtal misformulieren en een aantal prefaties. Deze teksten zijn door de Romeinse Congregatie voor de Eredienst goedgekeurd.

Vieringen op reis en bij bedevaarten
Met deze uitgave worden al op voorhand centrale teksten van het nieuwe Romeins Missaal ter beschikking gesteld. Dit volledige Romeins Missaal in Nederlandse vertaling zal naar verwacht voorjaar 2015 verschijnen. Vanwege de geringe omvang en het handige formaat is het ‘Klein Missaal’ (met misformulieren en bijbehorende bijbellezingen) als beknopte uitgave van het Romeins Missaal bijzonder geschikt voor vieringen op reis en bij bedevaarten.
Voor het ‘Klein missaal voor de Nederlandse Kerkprovincie’ (192 blz. in tweekleurendruk en met leeslinten) geldt tot 1 december 2013 een intekenprijs van € 29,90; daarna kost het € 39,90.
Het kan worden besteld bij: Administratie NRL, p/a Bisdom Breda, Veemarktstraat 48, 4811 ZH Breda of Postbus 90189, 4800 RN Breda. E-mail: bestel@rkk.nl.