Aartsbisdom > Nieuws > ‘Geloof in tijden van kerksluiting’

‘Geloof in tijden van kerksluiting’

Het Aartsbisdom Utrecht heeft op 25 oktober een brief van kardinaal Eijk verspreid, getiteld ‘Geloof in tijden van kerksluiting’. De brief is gestuurd naar alle leden van de pastorale teams en de parochiebestuurders, met het verzoek in de parochies zo breed mogelijk aandacht te vragen voor de tekst van kardinaal Eijk.

In zijn brief gaat de aartsbisschop van Utrecht uitgebreid in op het thema van kerksluiting, dat in vele parochies actueel is. “Het sluiten van het eigen kerkgebouw voelt als een amputatie, alsof het hart uit de geloofsgemeenschap wordt weggerukt,” zo schrijft hij. “Soms ervaren gelovigen de kerksluiting als een vorm van huisuitzetting, zo laten ze weten: God komt in hun dorp of wijk op straat te staan en zij zelf ook. Kerksluiting is een rouwproces.”
Kardinaal Eijk benadrukt het belang van onderlinge solidariteit en openheid tussen geloofsgemeenschappen in deze voor iedereen moeilijke periode. “In het proces van krimp dat de Kerk in Nederland doormaakt, moeten we ons niet koste wat het kost aan gebouwen vasthouden, want daarin ligt niet onze redding. Zo’n stenen reddingsboei zou ons juist de diepte in trekken. We moeten steun zoeken bij de Heer en bij elkaar. We moeten ons geloof niet opgeven, maar doorgeven; we moeten niet ophouden, maar volhouden.”

Voor de gehele tekst klik hier.