Aartsbisdom > Nieuws > Emeritus priester R.J. Bunnik overleden

Emeritus priester R.J. Bunnik overleden

In Arnhem is op vrijdag 25 oktober de zeereerwaarde heer Rutgerus Johannes Bunnik overleden. Hij werd geboren te Amersfoort op 10 februari 1932. Na zijn priesterwijding op 21 juli 1957 studeerde hij Engels aan de Katholieke Universiteit Nijmegen. Van 28 augustus 1964 tot 1 augustus 1973 was hij als docent Engels verbonden aan het aartsdiocesaan kleinseminarie te Apeldoorn, dat later een verbinding aanging met het Veluws College.

Van 1972 tot 1982 was hij leraar Engels aan het Nederrijn College te Arnhem-Zuid. Van 1973 tot 1997 was hij parttime dekenaal assistent van het Dekenaat Arnhem. Van 15 september tot 1 december 1987 was hij tevens waarnemend pastoor van de Eusebius- en Walburgisparochie te Arnhem. Op 1 oktober 1997 ging hij met emeritaat en sindsdien assisteerde hij in diverse Arnhemse parochies. Ook was hij afgevaardigde van de Rooms-Katholieke Kerk in de Raad van Kerken Arnhem.

“Ruud Bunnik was een man die zelden op de voorgrond trad maar wel in geschrift veel van zich liet horen. Hij was een belangrijke deelnemer aan enkele actuele discussies. Hij nam als tolk – vertaler actief deel aan het Pastoraal Concilie (1966 – 1970). Ruud Bunnik was een man van karakter en iemand met uitgesproken opinies. Hij was intens betrokken bij het leven in de geloofsgemeenschap. Hij had oog voor de tekenen van deze tijd en voor de kerkelijke traditie. Subtiel en op milde wijze wist hij velen te openen voor groei en verandering in geloof en leven. Zo gaf hij uitdrukking aan zijn priester- en leraar-zijn,” schrijft kardinaal Eijk in het overlijdensbericht dat het Aartsbisdom Utrecht verstuurde.
Vrij plotseling kwam er een einde aan het actieve leven van Ruud Bunnik. Na het ontvangen van het sacrament van de zieken is hij op 25 oktober in alle rust en vrede overleden.

Er is gelegenheid tot afscheid nemen op donderdag 31 oktober van 19.00 tot 19.45 uur in uitvaartcentrum Kramer, Weg langs de begraafplaatsen 3, 6815 AZ Arnhem.
De Eucharistie ten uitvaart wordt gevierd op vrijdag 1 november om 12.00 uur in de H. Martinuskerk, Steenstraat 7, 6828 CA Arnhem. Aansluitend zal hij worden begraven in het priestergraf op de begraafplaats Moscowa, Waterbergseweg 18, 6815 AP Arnhem.

Lees hier het volledige overlijdensbericht