Aartsbisdom > Nieuws > Icoon en cheque voor jarige pastor Verhaar

Icoon en cheque voor jarige pastor Verhaar

Pastor Frans Verhaar pr. kreeg zondag 14 april bij gelegenheid van zijn 80ste verjaardag van de geloofsgemeenschap van Sint Petrus’ banden te Driebergen-Rijsenburg (parochie Sint Maarten) twee cadeaus: een speciaal voor hem vervaardigde icoon en een cheque van 1.500 euro voor het ‘Poor People Fund’.

De icoon stelt de Heilige Drie-Eenheid voor, door pastor Paul Brenninkmeijer pr. geschilderd naar het origineel van de beroemde Russische icoonschilder Andrej Rublev. Daarnaast hebben parochianen geld gedoneerd voor het ‘Poor People Fund’, opgezet door parochiaan Tim Crijns om in een ziekenhuis in Tanzania behandelingen te kunnen betalen.

Emeritaat
Pastor Verhaar is sinds 1994 verbonden aan de Sint Petrus’ bandenparochie (inmiddels behorend tot de parochie Sint Maarten). In 2005 ging hij officieel met emeritaat, maar is daarna – tot vreugde van de geloofsgemeenschap – actief gebleven als celebrant. Twee zondagen per maand gaat Verhaar nog altijd voor in de Eucharistieviering in de Sint Petrus’ bandenkerk. Hij hoopt dat nog lange tijd te blijven doen.
Franciscus Egidius Maria Verhaar werd op 4 april 1933 geboren te Den Haag. Hij werd met ingang van 27 januari 1982 geïncardineerd in het Aartsbisdom Utrecht. Met ingang van 22 april 1984 werd hij benoemd tot pastoor van de St. Plechelmusparochie te Saasveld en in september 1992 werd hij tevens benoemd tot deken ad interim van het dekenaat Oldenzaal. Per 1 oktober 1993 werd hij eervol ontslagen als deken a.i. van het dekenaat Oldenzaal. Met ingang van 15 september 1994 werd hij eervol ontslagen als pastoor van de St. Plechelmusparochie te Saasveld en benoemd tot pastoor van de parochie St. Petrus’ Banden te Driebergen-Rijsenburg. Op 1 oktober 2001 ging hij met emeritaat.

verhaar-icoon-kl
Foto: Rob van der Sluis