Aartsbisdom > Nieuws > Utrecht viert Sint Maarten

Utrecht viert Sint Maarten

Sint Maarten is de schutspatroon van de stad Utrecht. Mede daarom wordt zijn naamdag (11 november) in Utrecht uitgebreid gevierd met diverse activiteiten. Het Sint Maarten stadsevenement met als motto ‘Feest van het delen’ duurt dit jaar van 8 t/m 12 november. Onder meer een aantal Utrechtse parochiekerken doet eraan mee.

Het Sint Maarten stadsevenement wordt georganiseerd door het Sint Maartensberaad Utrecht. Dit beraad heeft een folder uitgebracht met daarin alle programma-informatie. Een greep uit de vele (kinder-)activiteiten:

alle dagen:
– tentoonstelling ‘Sint Maarten in de Domkerk’

vrijdag 8 november:
– uitreiking solidariteitsprijs ‘De Mantel van Sint Maarten’

zaterdag 9 en zondag 10 november:
– in veel Utrechtse kerken zijn liturgische vieringen met aandacht voor St. Maarten en mantelzorg

zaterdag 9 november:
– stadswandeling ‘In de voetsporen van Sint Maarten’

stmaarten2013bzondag 10 november:
– Dag van de Mantelzorg
– Sint Martinusdag in de St. Aloysiuskerk
– Sint Maartensmarkt op de Stadhuisbrug
– ‘Wie was Sint Maarten’ in Museum Catharijneconvent
– Liedjes zingen over en met Sint Maarten in de St. Willibrorduskerk
– Sint Maartensparade: lampionnenoptocht van het Domplein naar het Zijdebalentheater

maandag 11 november:
– Sint Maartensluiding: luiden van de bijna 4.300 kilo zware Martinusklok van de Domtoren
– Inzameling voor voedselbank ‘De Wijkplaats’ in Lombok in/bij de Dominicuskerk

dinsdag 12 november:
– Martinuslezing in de Tilburg School of Catholic Theology

Sint Maarten, ook wel de heilige Martinus van Tours genoemd, deelde als Romeins militair zijn mantel met een bedelaar voor de stadspoort van de Franse plaats Amiens (het rood-wit van de Utrechtse stadsvlag symboliseert deze daad). In een droom werd hem duidelijk dat het Christus zelf was aan wie hij de helft van zijn mantel had geschonken. Daarop werd hij christen, de bevolking van Tours koos hem tot bisschop. Hij stierf op 11 november 397. Toen de Frankische vorsten in de zevende eeuw in Utrecht een kerkje lieten bouwen waar nu het Domplein ligt, wijdden zij de kerk aan hun belangrijkste heilige: Sint Maarten.