Aartsbisdom > Nieuws > Geruchten rond verbod op kerstliederen onjuist

Geruchten rond verbod op kerstliederen onjuist

De geruchten die momenteel circuleren over een verbod door de Rooms-Katholieke Kerk van enkele traditionele kerstliederen, stemmen niet overheen met de feiten. In de kersttijd worden al vele decennia traditionele vroomheidsliederen gezongen en dat kan ook zo blijven.

Dit maakt de Nederlandse Kerkprovincie bekend bij monde van mgr. Liesen, referent voor de liturgie en bisschop van Breda. Wie zingt, bidt tweemaal. De liturgische gezangen zijn daarom een belangrijk onderdeel van de liturgie. Het is zo dat een aantal traditionele liederen momenteel niet voorkomt op de lijst met goedgekeurde liederen voor de liturgie. Die lijst wordt gaandeweg aangevuld. Dit wil echter niet zeggen dat de traditionele vroomheidsliederen niet gebruikt mogen worden. Van een verbod om geliefde liederen te zingen, zoals het gerucht gaat, is dus geen sprake.