Aartsbisdom > Nieuws > Bisschoppenconferentie wijst op liturgische consequenties aftreden paus

Bisschoppenconferentie wijst op liturgische consequenties aftreden paus

Tijdens de Bisschoppenvergadering van februari zijn liturgische teksten aan de orde gekomen in verband met het aftreden van paus Benedictus XVI op 28 februari 2013 om 20.00 uur, alsook het daarop volgende conclaaf en de intronisatie van de nieuwe paus.

De Conferentie wijst op een aantal liturgische consequenties die dit heeft. Het betreft een tijdelijke aanpassing van de zogeheten intercessies die deel uitmaken van het Eucharistisch gebed en suggesties voor speciale voorbeden. In de intercessies wordt steeds gebeden voor de herders van de Kerk: de paus en de plaatselijke bisschop(pen), alsook voor de overledenen.
De bisdommen is gevraagd deze teksten zo spoedig mogelijk door te mailen naar de parochies c.q. naar de pastores van bedoelde parochies en om hier aandacht aan te besteden op hun website. In het Aartsbisdom Utrecht hebben de leden van de pastorale teams, de emeriti en de parochiebesturen het bericht inmiddels ontvangen.

Download hier de tekst van het schrijven

Tags: