Aartsbisdom > Nieuws > Parochiële inzet tegen toenemende armoede

Parochiële inzet tegen toenemende armoede

De crisis heeft hard toegeslagen in 2012, zo melden diverse diaconale organisaties in Nederland. Er is een duidelijke stijging van het aantal hulpvragen ten opzichte van 2011. Het is alom bekend dat de gevolgen van de crisis, zeker voor de financieel kwetsbare mensen, nog zullen toenemen. Daarnaast wordt het steeds duidelijker dat armoede niet alleen de kwetsbare mensen of de lagere inkomens treft, maar dat ook de middeninkomens worden geraakt. De algemene conclusie luidt dan ook: armoede neemt toe. Diverse parochies en parochiële caritasinstellingen (PCI-en) ontplooien daarom initiatieven, zoals blijkt uit de volgende voorbeelden.

De parochie St. Jan de Doper (Mijdrecht/Wilnis, Vinkeveen, Maarssen e.o.) heeft in Maarssen een Diaconaal Loket opgericht. “Het Diaconaal Loket is er van en voor mensen en kan alleen maar functioneren als we met zijn allen er aan meewerken. Iedereen kent wel een buurman, een tante, een kennis of een vriendin die al een tijd ziek is of iemand die het zo fijn zou vinden als er eens iemand een kopje thee zou komen drinken en eens even zou luisteren naar zijn of haar verhaal… Of een gezin dat door de economische crisis nu erg veel moeite heeft om de eindjes aan elkaar te knopen… etc. Vanaf dit moment kunt u dat laten weten bij het Diaconaal Loket. U kunt aandacht vragen voor een ander, maar natuurlijk ook voor uzelf. Dan wordt er contact opgenomen en geluisterd. In tweede instantie zal er gekeken worden of er op de een of andere manier hulp geboden kan worden,” zo staat op de website van de parochie.
Het Diaconaal Loket bevindt zich in de Mariakapel van de H. Hart van Jezuskerk in Maarssen. Hier liggen kaartjes waarop een hulpvraag genoteerd kan worden; de kaartjes kunnen in de daarvoor bestemde brievenbus worden gedeponeerd. Deze brievenbus wordt elke week geleegd. Bellen of mailen kan ook: op de kaartjes staan een speciaal telefoonnummer en een e-mailadres. Alle verzoeken aan het Diaconaal Loket worden strikt vertrouwelijk behandeld.

Voedselbank
De parochie Heilige Suitbertus, in het gebied van de West Betuwe, heeft zich de afgelopen maanden ingezet voor de voedselbank, zo laat pastoor G. Zweers weten. “Gelukkig is zij niet de enige parochie hierin. Gedurende de Advent kon iedereen houdbaar voedsel meebrengen en in de kerk achterlaten. Tijdens de zondagse viering werden deze kratten met voedsel naar voren gebracht bij de offerande om van daaruit de mensen die het ‘t meest nodig hebben te eten te geven. Het was een succes! Per weekend werden er gemiddeld 12 kratten met voedsel opgehaald. De parochie gaat hiermee door, in nauwe samenwerking met de Voedselbank Tiel en omstreken. Het is een goede uitdrukking dat liturgie en diaconie onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Het betekent ook dat, naast de zondagse liturgie, de voedselbank op de agenda staat en parochianen de weg weten te vinden als er voedsel over is,” aldus pastoor Zweers.
Ook de parochie Lumen Christi (Denekamp, Beuningen e.o.) zet zich in voor de Voedselbank: “Inmiddels zijn we in onze parochie begonnen met de inzameling van producten voor de Voedselbank, de vrijwilligersorganisatie die ook in ons gebied mensen helpt,” zo meldt het Diaconaal Beraad van deze parochie op de parochiële website. Het is de bedoeling om dit twee keer per jaar te doen. De eerste inzamelactie wordt gehouden in drie weekenden in januari en februari 2013. “U wordt verzocht om in een bepaald weekend houdbaar voedsel mee te nemen naar de kerk als daar een liturgische viering is. Achter in de kerk staan daarvoor kratjes,” zo schrijft het Diaconaal Beraad. Vooral blikken groenten, soep of fruit zijn welkom en daarnaast jam, koffie, thee, rijst en pasta’s. Maar ook wil men graag wasmiddelen, zeep en shampoo inzamelen. “Misschien is het even wennen, de gedachte om dit soort producten mee te brengen naar de kerk. Maar weet dat de ontvangers het gewoon nodig hebben voor hun dagelijks levensonderhoud. Dank alvast!,” zo besluit de oproep.

Foto: Een gedeelte van de ingezamelde producten in de H. Suitbertusparochie