Aartsbisdom > Nieuws > Sant’Egidio boek in Utrecht gepresenteerd

Sant’Egidio boek in Utrecht gepresenteerd

Oud-minister van Justitie Ernst Hirsch Ballin en de oprichtster van de Antwerpse Sant’Egidiobeweging Hilde Kieboom presenteerden 14 januari in Utrecht het boek ‘KEERPUNT, de twaalf werken van Sant’Egidio’. Tevens toonde de Utrechtse afdeling van Sant’Egidio de filmdocumentaire ‘Op zoek naar de ziel van Sant’Egidio’.

De film toont hoe Sant’Egidio-vrijwilligers op allerlei plekken in de wereld vorm geven aan de naastenliefde en het zoeken van nabijheid met mensen in de marge, zoals migranten, daklozen en eenzame bejaarden.

Utrechtse afdeling in oprichtingsfase
Sant’Egidio is met zo’n 70.000 deelnemers één van de snelst groeiende lekenbewegingen in de R.-K. Kerk, die ook nogal wat jongeren aanspreekt. Eén van hen was de destijds 16-jarige Hilde Kieboom. Op een jongerenreis naar Rome kwam ze in het kerkje Sant’Egidio in de armenwijk Trastevere. Daar hoorde ze van studenten die hun vrije tijd opofferden voor hulpverlening aan arme gezinnen. Terug in Antwerpen besloot zij dat er in haar stad ook zoiets moest komen.
Sant’Egidio werkt vanuit haar christelijke spiritualiteit, deze vormt dan ook een belangrijk ingrediënt van ‘KEERPUNT’. Gewone mensen vertellen hoe Sant’ Egidio een keerpunt in hun leven betekende. Elk hoofdstuk eindigt met de droom van een vrijwilliger over een betere wereld.
De Utrechtse afdeling van Sant’ Egidio is nog in de oprichtingsfase en telt ongeveer dertig deelnemers. Onlangs brachten deze een ervaringsbezoek aan Sant’Egidio in Antwerpen waar ze meehielpen in het daklozenrestaurant Kamiano. Om de twee weken houden ze een gebedsbijeenkomst in de werfkapel van de Zusters Augustinessen.

Foto: Anne-Marie Scheerboom van Sant’Egidio Utrecht helpt mee in het daklozenrestaurant Kamiano in Antwerpen