Aartsbisdom > Nieuws > Materiaal Roepingenzondag 2014 verspreid

Materiaal Roepingenzondag 2014 verspreid

Elk jaar op de vierde zondag van Pasen viert de Rooms-Katholieke Kerk Wereldroepingendag – in 2014 is dat op 11 mei. Het thema dit jaar is ‘Volg Mij Ik ben de Goede Herder’. In alle kerken en kloosters wordt die dag speciaal gebeden voor roepingen tot het priesterschap, het diaconaat en het godgewijde leven.

De parochies en de leden van de gebedskring hebben onlangs het materiaal ontvangen voor Roepingenzondag. Tot dat materiaal behoort niet alleen een gebedsprentje, maar ook een gebedenboekje ‘Twaalf gebeden om roepingen’. Parochies hebben verder een poster ontvangen waarmee de aandacht op Roepingenzondag gevestigd kan worden.

Noveen om roepingen
Dit jaar biedt de Roepingenraad daarnaast een speciale noveen om roepingen aan: een selectie van lezingen en gebeden die in de negen dagen voorafgaand aan Roepingenzondag gebeden kunnen worden. Bij gelegenheid van de heiligverklaring van paus Johannes Paulus II op 27 april 2014 is er gezocht naar passende teksten ter overweging die hij in de loop van zijn pontificaat heeft uitgesproken of geschreven. De Roepingenraad hoopt “dat we met deze noveen uw gebed om roepingen een nieuwe impuls kunnen geven of u kunnen overhalen de intentie om roepingen op te nemen in uw gebed,” zo staat in het voorwoord van het boekje, waarvan de parochies enkele exemplaren hebben ontvangen. Ook de leden van de gebedskring kregen inmiddels een exemplaar. Ter ondersteuning van de roepingennoveen ontvangt elke parochie binnenkort bovendien een speciale noveenkaars met daarop een afbeelding van de icoon van de Goede Herder die dit jaar is gebruikt op alle materialen voor Roepingenzondag. De kaars wordt na afloop van de Chrismamis (16 april in Apeldoorn) overhandigd aan de vertegenwoordigers van de parochies.

Op de pagina ‘Roepingenzondag 2014’ op www.jekomtalsgeroepen.nl kunnen de materialen ook gedownload worden. Bovendien is daar de boodschap te vinden die paus Franciscus schreef bij gelegenheid van Roepingenzondag, met dit jaar als thema: ‘Roepingen, getuige van de waarheid’, evenals (onder meer) een aantal artikelen dat kan worden gebruikt voor de parochiebladen, liturgisch materiaal en diverse afbeeldingen.

Tags: