Aartsbisdom > Nieuws > Heiligverklaring twee pausen op 27 april

Heiligverklaring twee pausen op 27 april

Paus Franciscus verklaart zondag 27 april twee pausen heilig: paus Johannes XXIII en paus Johannes Paulus II. Ter gelegenheid van deze dubbele heiligverklaring heeft het Aartsbisdom Utrecht prentjes van beide pausen verspreid onder de parochies. Ook heeft kardinaal Eijk een kort woord naar de parochies van het aartsbisdom gestuurd waarin hij ingaat op deze heiligverklaring. De live uitzending door omroep RKK van de heiligverklaringen begint om 9.30 uur op Nederland 2.

“Twee nieuwe heiligen die bovendien voor vele gelovigen van nu bekende personen zijn: dat maakt de ‘voorbeeldfunctie’ die van heiligen uitgaat in dit geval extra krachtig. De 27ste april van dit jaar is daarom des te meer een vreugdevolle dag voor heel de R.-K. Kerk,” zo schrijft kardinaal Eijk onder meer. “Hopelijk kunnen de pausen Johannes XXIII en Johannes Paulus II door hun heiligverklaring voor nog meer mensen als een bron van inspiratie en bemoediging in geloof en leven dienen.”

Parochie Paus Johannes XXIII
De parochie Paus Johannes XXIII in het Aartsbisdom Utrecht is “trots” op de komende heiligverklaring van haar naamgever en zal de heiligverklaring daarom met een eigen programma vieren in Houten (kerk Onze Lieve Vrouwe Tenhemelopneming). Vanaf 9.30 uur kunnen mensen op een groot scherm in de kerk naar tv-beelden vanuit Rome kijken. De heiligverklaring zelf zal rond 10.00 uur plaatsvinden. Na deze ceremonie zal om 10.30 uur in de kerk een feestelijke Eucharistieviering worden gehouden.
“Aansluitend is er een kort en bondig feestprogramma,” zo laat de parochie weten. “Na koffie met een traktatie zijn er enkele activiteiten rondom de kerk (bloemstukjes maken voor zieken en ouderen, herinneringen ophalen rondom het Tweede Vaticaans Concilie, tekenen, zingen, ballonnen met dromen en wensen voor kerk en mensen, een kleine attentie en een power point presentatie). Na een lunch met soep en broodjes zullen tegen 13.00 uur de festiviteiten worden afgesloten.”

Voor het prentje van paus Johannes XXIII klik hier.

Voor het prentje van paus Johannes Paulus II klik hier.

Heilige Johannes Paulus II-utrecht.indd