Aartsbisdom > Nieuws > Ludgervesper in Vierakker met mgr. Woorts

Ludgervesper in Vierakker met mgr. Woorts

In de H. Willibrordkerk in Vierakker (parochie HH. Twaalf Apostelen) vond op 26 maart de jaarlijkse Ludgervesper plaats. Hoofdcelebrant tijdens deze vesperviering op de sterfdag van Ludger was mgr. Woorts, concelebranten waren pastoor Hogenelst en Koos Smits pr. namens de Utrechtse Ludgerusparochie. Pastoraal werker J. Droste vertegenwoordigde de Ludgerparochie. In zijn korte overweging wees mgr. Woorts op de taak die Ludger op zich naam om het woord van Christus te verkondigen: “Die taak moeten we als christenen allemaal op ons nemen,” benadrukte hij.

Bedevaartsoord
Kardinaal Eijk was diezelfde avond te gast in het Duitse Billerbeck (bisdom Münster), waar Ludger op 26 maart 809 stierf. Hij was hoofdcelebrant tijdens de herdenkingsviering in de Ludgeruskerk, die is gebouwd op de plek waar de apostel Ludger overleed. Billerbeck is daardoor al lange tijd een bedevaartsoord, tijdens de viering met kardinaal Eijk was de kerk afgeladen vol.
De heilige bisschop Ludger (in Duitsland staat hij bekend als Liudger of Ludgerus) werd geboren te Oud-Zuilen bij Utrecht omstreeks het jaar 742. Hij staat bekend als de voltooier van de arbeid van de twee grote missionarissen Willibrord en Bonifatius.
In 2011 nam mgr. Hoogenboom in Essen-Werden een reliek van de H. Ludger in ontvangst. Deze Ludgerreliek kreeg in 2012 een plaats in de H. Willibrordkerk in Vierakker. Pastoor Hogenelst over de herdenking: “De wijsheid, ervaringen en het doorzettingsvermogen van vroegere generaties kunnen ons helpen om in deze tijd onze weg door leven en geloof opnieuw te zoeken en te vinden. Vandaar de jaarlijkse Ludgervesper op de sterfdag van St. Ludger: de liederen, gebeden, gedachten… helpen ons om opnieuw bij de wortels van ons geloof te komen. En we willen graag meer vertellen over Ludger en zijn missie. Wie weet wordt dit het begin van een nieuwe traditie die ons geloof verstevigt en verrijkt.”

vesper-vierakker-2-kl vesper-vierakker-4-kl

Tags: