Aartsbisdom > Nieuws > Ontmoetingsdag emeriti aartsbisdom op feest H. Catharina van Siena

Ontmoetingsdag emeriti aartsbisdom op feest H. Catharina van Siena

In Zeist (Dijnselburg) waren dinsdag 29 april enkele tientallen emeriti van het Aartsbisdom Utrecht bijeen voor hun jaarlijkse ontmoetingsdag. Onder de aanwezige emeriti was ook emeritus hulpbisschop De Kok. Na de ontvangst begon de ontmoetingsdag met een Eucharistieviering in de kapel van Dijnselburg. Hoofdcelebrant was kardinaal Eijk, mgr. Hoogenboom en vicaris Cornelissen concelebreerden. De viering werd gevolgd door een aperitief en aansluitend diner, waarna de ontmoetingsdag rond 15 uur werd afgesloten.

De R.-K. Kerk viert op 29 april het feest van de H. Catharina van Siena, patrones van Europa. In zijn preek ging kardinaal Eijk in op de betekenis van patroonheiligen. Europa worstelt volgens de kardinaal met een identiteitscrisis en (sinds 2008) tevens economische crisis, die uiteindelijk ook een morele crisis is. Een herijking van Europa op zijn christelijke wortels is een belangrijke en ook urgente zaak, zo stelde hij. Patroonheiligen zijn daarbij belangrijk: zij laten in hun leven zien hoe de navolging van Jezus het leven vormt en daarnaast zijn zij een voorbeeld. Daarom hebben landen, steden, verenigingen, kerkprovincies, bisdommen en parochies van oudsher patroonheiligen. “Paus Johannes Paulus II vond het belangrijk dat ook Europa een aantal patroonheiligen zou hebben,” aldus de kardinaal. In 1981 wees hij als zodanig Benedictus, de vader van het westers monnikendom, aan en de gebroeders Cyrillus en Methodius, de grote missionarissen van Oost-Europa. Eind 1999 voegde hij nog drie heiligen erbij: Brigitta van Zweden, Catharina van Siena en Edith Stein.
Kardinaal Eijk: “Deze drie heilige vrouwen hebben in hun leven concreet laten zien hoe het christelijk geloof en de navolging van Christus het leven en de cultuur kunnen vormen. Juist deze boodschap heeft het huidige door en door geseculariseerde Europa nodig.” De heiligen van Europa zijn een doorgeefluik van de Goddelijke Wijsheid die Jezus openbaart – en “het is de taak van de Kerk, zeker ook van de priesters, om deze Wijsheid te verkondigen,” aldus de kardinaal.