Aartsbisdom > Nieuws > Zondag van de Arbeid 2014: ‘Werken met toekomst’

Zondag van de Arbeid 2014: ‘Werken met toekomst’

De viering van de Zondag van de Arbeid vindt in 2014 plaats op zondag 4 mei. Het thema is: ‘Werken met toekomst’. Mgr. De Korte, referent voor Kerk en Samenleving, schreef een aanbevelingsbrief voor het vieren van deze dag. Deze brief is via de bisdommen naar de parochies verstuurd.

De aanhoudende economische crisis en de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt versterken de tendens om het betaalde werk af te bouwen of te flexibiliseren. Mensen hebben voor hun eigen zorg, hun huishouden, het samenleven met anderen een inkomen nodig, dat ze willen verdienen met vast betaald werk. Met werk kunnen ze zichzelf ontwikkelen en een bijdrage geven aan de samenleving. De voortgaande crisis met de vele gevolgen in oplopende werkloosheid, grote bezuinigingen in de stelsels van sociale zekerheid, zorg en maatschappelijke ondersteuning, toenemende armoede, en steeds meer huishoudens met schulden maken de vragen naar welk werk en welke toekomst intenser. Biedt werk nog voldoende inkomen? Zijn er kansen voor ontplooiing en een maatschappelijke bijdrage? Is er nog toekomst? Of wordt betaald werk zo schaars, dat de groep uitgeslotenen alsmaar blijft toenemen? Met de keuze van het thema ‘Werken met toekomst’ wil de Kerk de aandacht voor het gesprek over het vinden van een bevredigend evenwicht tussen betaald werk, inkomenszekerheid en toekomst stimuleren.

Rond het thema heeft landelijk bureau DISK een werkboekje gemaakt. De brochure ‘Werken met toekomst’ (uitgegeven in de reeks ‘OndersteBoven’, nr. 1-2014) bevat achtergrondartikelen, ervaringsverhalen en suggesties voor hoe met de thematiek omgegaan kan worden. Hoewel parochies geen partners op de arbeidsmarkt zijn, kunnen zij in bezinning, gesprek en viering thema’s als betaald werk, de mate van vast of tijdelijk werk, vrijwilligerswerk, stages, werkloosheid en een duurzaam gebruik van grondstoffen ter sprake brengen. Ook kan gesproken worden over de toekomst die ieder zich voorstelt te hebben en daar komt het toekomstperspectief van Kerk zelf ook naar voren. In de brochure staan overwegingen, teksten, suggesties voor liederen en voorbeelden die gebruikt kunnen worden bij de Zondag van de Arbeid of bij een themaviering.

– Klik hier om de aanbevelingsbrief van mgr. De Korte te lezen
– Meer informatie over de brochure ‘Werken met toekomst’ en bestellen (€ 2,50 excl. verzenden): klik hier