Aartsbisdom > Nieuws > Emeritus priester prof.dr. Th.C. de Kruijf overleden

Emeritus priester prof.dr. Th.C. de Kruijf overleden

Te Laren is op 25 juni overleden de zeereerwaarde heer Theodorus Cornelius de Kruijf, priester van het Aartsbisdom utrecht. Hij werd geboren te Frankfurt am Main op 6 april 1928. Na zijn priesterwijding op 25 juli 1954 studeerde hij aan het Pontificium Institutum Biblicum, alwaar hij promoveerde op het proefschrift ‘Der Sohn des lebendigen Gottes. Ein Beitrag zur Christologie des Matthäusevangeliums’. Met ingang van 29 januari 1960 werd hij benoemd tot kapelaan in de parochie O.L.Vrouw Tenhemelopneming te Oldenzaal.

Op 16 juni 1961 volgde zijn benoeming tot professor in de exegese van het Nieuwe Testament aan het Grootseminarie Rijsenburg te Driebergen. Van 1967 tot 1992 was hij als hoogleraar exegese van het Nieuwe Testament verbonden aan de Katholieke Theologische Hogeschool te Utrecht en (sinds 1992) aan de Katholieke Theologische Universiteit te Utrecht. Van 1972-1978 was hij voorzitter van de KRI Katholieke Raad voor Kerk en Jodendom. Op 1 mei 1993 ging hij met emeritaat.

“Theo de Kruijf was een knap exegeet, met name van het Nieuwe Testament. Daarnaast heeft hij zich jarenlang ingezet voor een verbetering van de relatie tussen Kerk en Jodendom. Het één stond voor hem niet los van het ander, want hij was zich sterk bewust van de grote betekenis van het Jodendom voor het verstaan van het Nieuwe Testament. Zijn exegese getuigde van een zeer verfrissende en gelovige diepgang. Zijn hoofdwerk over Paulus’ brief aan de Romeinen is na bijna 30 jaar nog altijd één van de beste commentaren op de Romeinenbrief,” zo schrijft kardinaal Eijk in het overlijdensbericht dat het aartsbisdom heeft verstuurd.
Als professor aan het Grootseminarie Rijsenburg en later als hoogleraar aan de KTHU en de KTUU was hem er alles aan gelegen om toekomstige priesters, diakens en pastoraal werk(st)ers vertrouwd te maken met de Heilige Schrift. “Het stelde hem dan ook teleur als hij later in hun verkondiging soms een tekort aan exegetische diepgang moest constateren. Zelf was hij, behalve professor, een diep gelovig priester die graag regelmatig de Eucharistie celebreerde in de parochiegemeenschap,” aldus kardinaal Eijk.

De Eucharistie ten uitvaart wordt gevierd op woensdag 2 juli om 11.00 uur in de Basiliek van Sint Jan, Brink 31 te Laren. Aansluitend is er van 13.00 uur tot 14.30 uur gelegenheid tot condoleance en ontmoeting in de foyer van het Singer Museum, Oude Drift 1 te Laren. ‘s Middags zal in besloten kring de begrafenis plaatsvinden op de R.K. begraafplaats St. Barbara, Prinsesselaan 2 te Utrecht.
Gelegenheid tot schriftelijk condoleren is er voorafgaand aan de Eucharistie ten uitvaart in de Basiliek van Sint Jan.

Klik hier voor het volledige overlijdensbericht