Aartsbisdom > Nieuws > Jaarlijkse religieuzendag gevierd bij Broeders van Sint-Jan

Jaarlijkse religieuzendag gevierd bij Broeders van Sint-Jan

In 1997 nam paus Johannes Paulus II het initiatief voor een wereldwijde dag van gebed voor religieuzen. Deze dag is gekoppeld aan het Feest van de Opdracht van de Heer in de tempel op 2 februari (Maria Lichtmis). Op deze dag worden kaarsen gezegend als symbool van Christus die het licht der wereld is. Religieuzen zijn geroepen dat licht op alle mensen te laten weerspiegelen.

Omdat dit feest dit jaar op zondag viel, vond op 3 februari op initiatief van het Aartsbisdom Utrecht voor de derde keer in successie een ontmoetingsdag voor religieuzen in het Aartsbisdom Utrecht plaats. Het aartsbisdom organiseerde in samenwerking met de Broeders van Sint Jan te Utrecht deze dag, die dertig deelnemers trok.
De Congregatie van Sint-Jan (Congrégation de Saint-Jean) is een in 1975 door de dominicaan en professor Marie-Dominique Philippe gestichte en sindsdien snel groeiende monastieke gemeenschap. In 2009 heeft kardinaal Eijk de pastorale zorg voor de H. Gerardus Majella parochie en de Studentenparochie H. Thomas van Aquino toevertrouwd aan de Broeders van Sint Jan. Hun priorij is gevestigd in de pastorie van de H. Gerardus Majella kerk te Utrecht.
De ontmoetingsdag begon met een door kardinaal Eijk gecelebreerde pontificale eucharistieviering in de H. Gerardus Majellakerk. Daarna werd het programma voortgezet in het naburige Thomas a Kempis Leerhuis, dat de Broeders beheren. Na een uitgebreide lunch verzorgde één van de Broeders van Sint Jan, pater Ignatius Maria C.S.J., een interessante diapresentatie over de wordingsgeschiedenis van de Congregatie van Sint Jan, hun spiritualiteit (die vooral is gebaseerd op het Johannesevangelie, de Heilige Eucharistie, de heilige Maagd Maria en de apostel Petrus) en de activiteiten van deze congregatie wereldwijd. Daarna gingen de aanwezigen in groepen uiteen voor de lectio divina aan de hand van een pericoop uit het Johannesevangelie. De geslaagde ontmoetingsdag werd afgesloten met het gezamenlijk bidden van het middaggebed in de H. Gerardus Majellakerk.

religieuzendag-2-kl