Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Kevelaer > Overzicht parochiële bedevaarten naar Kevelaer bijgewerkt

Overzicht parochiële bedevaarten naar Kevelaer bijgewerkt

Het bedevaartonderdeel (www.aartsbisdom.nl/bedevaarten) van de website van het Aartsbisdom Utrecht is bijgewerkt met informatie over de parochiële bedevaarten die dit jaar vanuit het aartsbisdom naar Kevelaer gaan. In het aartsbisdom zijn diverse Kevelaer Broederschappen actief, die jaarlijks een één- of meerdaagse bedevaarten naar deze plaats organiseren.

Ook houdt een aantal Broederschappen vieringen in de parochies, voorafgaand aan en als afsluiting van het bedevaartseizoen. Speciaal voor jongeren organiseren priesterstudenten Gauthier de Bekker en Henk van Hamersveld namens de Broederschap Amersfoort voor de zesde keer een fietsbedevaart naar dit pelgrimsoord. Deze bedevaart duurt viert dagen, op 27 juli vertrekken de deelnemers en op 30 juli zijn ze weer terug.

Pelgrimslied
Het thema voor het bedevaartjaar 2014 in Kevelaer is: ‘Een huis vol glorie ziet men al over onze aarde.’ Het is de eerste regel uit een pelgrimslied onderweg naar Kevelaer. Het thema is gekozen vanwege het 150-jarig bestaan van de Mariabasiliek op de Kapellenplatz.
Het Duitse plaatsje Kevelaer (vlak over de grens bij Venlo) is al eeuwenlang een bekend Mariabedevaartsoord. Al sinds 1642 wordt er in deze plaats een wonderbaarlijk genadebeeld (een ets) van de Maagd Maria vereerd. Dit genadebeeld staat bekend als de ‘Consolatrix Afflictorum’: de ‘Troosteres der bedroefden’. Het overzicht van parochiële Kevelaer-bedevaarten bestaat uit de gegevens zoals deze bekend zijn bij de webredactie van aartsbisdom.nl; aanvullingen zijn welkom via redactie@aartsbisdom.nl.
Op de bedevaartpagina is verder informatie te vinden over diocesane bedevaarten naar onder meer Lourdes (waarheen het aartsbisdom in 2015 weer een bisdombedevaart organiseert), maar ook over bedevaartplaatsen in het bisdom zelf zoals Overdinkel en Renkum.