Aartsbisdom > Nieuws > TV-Mis 12 januari vanuit Baarn

TV-Mis 12 januari vanuit Baarn

Zondag 12 januari (Doop van de Heer) komt de televisie-uitzending van de Eucharistieviering rechtstreeks vanuit de H. Nicolaaskerk in Baarn. Pastoor Ton Huitink is de hoofdcelebrant van deze ‘TV-Mis’. Zijn priesterschap is ontstaan in de jaren van zijn Utrechtse politiewerk. Daarover vertelt hij in het voorafgaande geloofsgesprek.

“Als de nieuwe paus Franciscus iets heeft geleerd aan de Kerk in Nederland, dan is het wel de uitdaging om de deuren van de kerk te openen en aanwezig te zijn in de samenleving. Wees niet bang, ga op weg en durf dienstbaar te zijn aan de samenleving: dat is de oproep van de paus geweest, op de Wereldjongerendagen in Rio de Janeiro en op heel wat andere gelegenheden. Ton Huitink weet als geen ander waar de paus op doelt. Deze priester uit de Nicolaaskerk in Baarn heeft zijn wortels liggen in het politiewerk. Jarenlang was Huitink werkzaam voor de politie in Utrecht. Daardoor weet hij wat er speelt in de samenleving. Ton Huitink verstaat daarom de kunst om Kerk en leven met elkaar te verbinden. Hij weet ook dat het ideaal van de Kerk vaak niet haalbaar is voor de gemiddelde Nederlander. Midden in de hectiek van het politiewerk heeft hij zijn roeping ervaren: om meer te doen dan het politiewerk en de mens van deze tijd meer nabij te zijn. Zijn priesterschap is ontstaan in de jaren van zijn Utrechtse politiewerk. In het geloofsgesprek gaat Ton Huitink voor één keer terug in de wereld van de politie, rijdt hij mee in een surveillance-auto en ervaart hij wat er op een doordeweekse dag allemaal kan gebeuren. En juist daardoor weet hij hoe belangrijk het pastoraat van de nabijheid is en kan hij doen wat deze paus Franciscus zo graag wil: open de deuren van de kerk en wees aanwezig in de samenleving,” zo luidt de aankondiging van dit geloofsgesprek op de website van omroep RKK.

De Eucharistievieringen op televisie komen sinds 2010 uit alle delen van het land, uit alle bisdommen. RKK gaat het land in en kiest er bewust voor om iedere week de vitaliteit van geloof en Kerk op meerdere plekken te laten zien. Vanaf 10.10 uur wordt er een spiritueel gesprek uitgezonden dat als context dient voor de Eucharistieviering: het geloofsgesprek.

RKK Geloofsgesprek, zondag 12 januari om 10.10 uur, Nederland 2
Eucharistieviering, zondag 12 januari om 10.30 uur, Nederland 2