Aartsbisdom > Nieuws > Kerkbalans: 40 jaar succesvol interkerkelijk samenwerken

Kerkbalans: 40 jaar succesvol interkerkelijk samenwerken

De Actie Kerkbalans wordt in 2014 gehouden van 12 t/m 26 januari. Het motto is opnieuw: ‘Wat is de kerk u waard?’. Op donderdag 9 januari is het ‘startschot’ van de actie, dan worden tijdens een persconferentie in Utrecht onder meer de resultaten van Kerkbalans in 2012 en de prognoses voor 2013 en 2014 bekend gemaakt. “In al die veertig jaar dat we met verschillende kerken jaarlijks de Actie Kerkbalans uitvoeren, is er eigenlijk nooit één wanklank geweest,” zegt econoom Emile Duijsens. Hij is namens de R.-K. Kerk voorzitter van de commissie Kerkbalans.

Kerkbalans is al veertig jaar dé formule waarmee vijf verschillende kerkgenootschappen hun kerkleden jaarlijks vragen om een financiële bijdrage. De actie is het resultaat van een vruchtbare samenwerking tussen de Rooms-Katholieke Kerk, de Protestantse Kerk in Nederland, de Oud-Katholieke Kerk, de Algemene Doopsgezinde Sociëteit en de Remonstrantse Broederschap. De actie kende sinds het begin in 1974 jarenlang een stijgende lijn. De gezamenlijke aanpak en daarmee het efficiënt delen van de kosten voor de campagne heeft goede resultaten opgeleverd.

Vrijwilligers
Nog steeds is de actie succesvol, al merkt de commissie de laatste jaren dat de opbrengsten beginnen terug te lopen. Deels wordt dit opgevangen doordat ook de uitgaven van de deelnemende kerken gemiddeld teruglopen. Dit compenseert elkaar echter niet helemaal en daarom doen de deelnemende kerken van Kerkbalans ook dit jaar weer een dringend beroep op hun kerkleden om gul te geven.
Het geld van Actie Kerkbalans komt niet in een gezamenlijke pot. Elke gever geeft voor zijn eigen kerkgenootschap. Het geld komt geheel ten goede aan de eigen parochie waar het gebruikt wordt voor betaling van het pastoraat, onderhoud van het kerkgebouw en andere kosten.
Het blijvende succes van de Actie Kerkbalans komt ook voort uit het feit dat plaatselijke vrijwilligers op pad gaan om mensen te motiveren om te geven. Daar is de commissie ontzettend dankbaar voor. “Zonder de lokale vrijwilligers had Kerkbalans in die veertig jaar nooit het succes op kunnen leveren waar we nu met elkaar op terugkijken. We hopen ook dit jaar weer op hun optimale inzet,” aldus voorzitter Duijsens.

Meer informatie: www.kerkbalans.nl

Tags: