Aartsbisdom > Nieuws > Gebedsuur in Groenlo voor vervolgde christenen en de wereldvrede

Gebedsuur in Groenlo voor vervolgde christenen en de wereldvrede

In de St. Paulusparochie wordt zondag 17 augustus een speciaal ‘Uur van Gebed’ gehouden voor vervolgde christenen en de wereldvrede. Van 17.00 uur tot 18.00 uur is de H. Calixtuskerk (Nieuwstad 12, Groenlo), het eucharistisch centrum van de parochie, open en wordt het Allerheiligste Sacrament voor aanbidding uitgesteld. Er is tijdens dit gebedsuur gelegenheid om in stilte te bidden en een kaarsje op te steken.

Pastoor H.A.M. de Jong van de St. Paulusparochie: “De situatie in de wereld lijkt explosief: in Syrië en Irak rukken de extremistische en zeer gewelddadig opererende moslimstrijders op. Zij willen een Islamitische Staat stichten en voeren een meedogenloze strijd. Hun optreden is gruwelijk. In de afgelopen dagen zijn duizenden mensen gedood en in het noorden van Irak zijn velen op de vlucht geslagen. Onder hen zijn duizenden christenen. Niet alleen in het Midden-Oosten worden christenen vervolgd. Ook in Noord-Korea, China, Nigeria en Soedan lopen christenen groot gevaar wanneer ze uitkomen voor hun geloof. In het grensgebied rond Oekraine en Rusland lopen de spanningen op. Het conflict tussen Israël en de Palestijnen lijkt onoverbrugbaar. Waar gaat het met onze wereld naartoe? Vrede lijkt verder weg dan ooit.
De bisschoppen vragen met aandrang aan alle gelovigen om op en rond het Hoogfeest van Maria Tenhemelopneming te bidden voor de vrede, in het bijzonder voor onze broeders en zusters die vanwege hun geloof worden vervolgd. Het gebed voor slachtoffers van geweld, onderdrukking, discriminatie, extremisme en geloofswaanzin is een bron van kracht voor hen die door deze duivelse mechanismen getroffen worden.
In het bijzonder op de voorspraak van Maria, Koningin van de Vrede, bidden we om vrede in de wereld, voor al die mensen die opgejaagd en angstig zijn, voor de leiders van de volken, maar ook voor onszelf, dat wij waakzaam zijn en staande en gaande blijven op de weg die de Heer ons wijst.”

Het Gebedsuur duurt van 17.00 tot 18.00 uur, maar desgewenst kan men ook een gedeelte ervan bijwonen. Tijdens de Eucharistieviering op het Hoogfeest van Maria Tenhemelopneming, op vrijdag 15 augustus om 19.00 uur, wordt in de H. Calixtuskerk eveneens voor deze intenties gebeden.