Aartsbisdom > Nieuws > Europese bisschoppen roepen Verenigde Naties op eind te maken aan geweld in Irak

De Raad van Europese Bisschoppenconferenties (CCEE) roept de internationale gemeenschap op om spoedig maatregelen te nemen tegen de gruwelijke daden van geweld tegen christenen en andere religieuze minderheden in Irak. De Raad doet dit in een brief aan de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties, ondertekend door de voorzitters van alle aangesloten Bisschoppenconferenties.

Ook de verschillende regeringen in Europa en de Europese Unie ontvangen deze brief van de CCEE met het verzoek zich aan te sluiten bij deze oproep. De Europese bisschoppen hopen dat andere organisaties en instituties op cultureel en religieus gebied zich aansluiten bij hun veroordeling van de schending die in Irak gaande is van het recht op leven, veiligheid en religieuze vrijheid.

Het is urgent, schrijven de bisschoppen, dat er concrete humanitaire maatregelen worden getroffen in antwoord op de hopeloze situatie van de Iraakse christenen en andere minderheden. Ze hopen dat ook in deze kwestie de internationale gemeenschap in staat is en bereid om met spoed de hulp te bieden die voor de vele vluchtelingen nodig is, en er voor zal zorgen dat deze in veiligheid terug kunnen keren naar hun huizen, dorpen en steden.

De Katholieke Kerk in Europa wil haar betrokkenheid tonen met allen die nu leven in angst en verschrikking. De Kerk spant zich in om tekens van solidariteit te stellen door concrete hulp te bieden, hulp die al onderweg is om de getroffen mensen en gezinnen te ondersteunen. De bisschoppen verzekeren de slachtoffers van hun gebeden om vrede en verheffen nu hun stem ten behoeve van deze en alle slachtoffers van oorlog en geweld die lijden en hopen op solidariteit vanuit de rest van de wereld. De bisschoppen laten hun stem horen in de dringende oproep aan de Verenigde Naties om te handelen met urgentie.

Lees hier de complete tekst van de brief van de CCEE aan de Verenigde Naties (in het Engels) en de lijst van ondertekenaars, onder wie namens de Nederlandse Bisschoppenconferentie kardinaal Eijk.

Ook paus Franciscus heeft een dringend beroep gedaan op de Verenigde Naties naar aanleiding van wat er momenteel gebeurt in Irak. De Heilige Vader schreef een brief aan de secretaris-generaal van de VN, Ban Ki-moon. Lees hier het bericht en de brief op de nieuwssite van het Vaticaan (in het Engels).