Aartsbisdom > Nieuws > Jongeren: ontspannen openingsfeest

Jongeren: ontspannen openingsfeest

Op de grauwe zondagmorgen van 5 oktober kwamen jongeren uit het Aartsbisdom Utrecht bij elkaar op Dijnselburg bij Zeist. Het Jongeren Platform Utrecht (JPU) hield daar haar openingsfeest met als thema ‘Een nieuwe start maken’. De dag begon met een ludiek kennismakingsspel, waarin groepen met elkaar in gesprek gingen over het thema. Nadat de jongeren hun ervaringen hadden gedeeld, hield jongerenwerker Hao Tran een inleiding.

Volgens Tran kan het maken van een nieuwe start op verschillende terreinen nodig zijn. Hij gaf de jongeren vier aandachtspunten mee: het doel bepalen; verander vanuit een positieve houding; kom in actie en zoek de samenwerking. Gevoed met deze kennis was het tijd om de inwendige mens te versterken.

Youcat en zeskamp
In de middag konden de jongeren kiezen uit twee programmaonderdelen. Om hun geloof te verdiepen, konden ze meedoen met de Youcat workshop. Voor de actievelingen was er een zeskamp. Deze editie van de Youcat workshop ging over het geloofsartikel ‘De ene, heilige en apostolische Kerk’. Jongeren gingen in een vertrouwelijke sfeer met elkaar in gesprek over vragen als ‘wat betekent dit voor jou’ en ‘voel jij je betrokken bij de Kerk’. Vervolgens werkten de deelnemers met foam klei hun beeld van de Kerk creatief uit.

openingsfeest-3-kl openingsfeest-2-kl

Tijdens de zeskamp gingen drie teams de strijd met elkaar aan. Bij het onderdeel ‘vliegend tapijt’ moest elk team samenwerken om een parcours af te leggen door tegelijk omhoog te springen en een stuk zeil verder te trekken. Bij de paus-race (zakloopparcours) luidde de opdracht: ‘Ontwijk de curieleden, controleer het Vaticaan en spring over de Tiber’. De onderlinge samenwerking werd ook op de proef gesteld bij het tegeltjes lopen. Naast deze sportieve onderdelen stelde de zeskamp eisen aan de geloofskennis. Want wat is de precieze volgorde binnen de liturgie en hoe zit het liturgisch jaar in elkaar? Twee puzzels die zelfs voor pastores en priesterstudenten nog een uitdaging bleken te zijn.

openingsfeest-5-kl openingsfeest-6-kl

Bisdombedevaart naar Lourdes
In de namiddag gaf jongerenwerker Hao Tran informatie over het jongerenprogramma van de bisdombedevaart naar Lourdes in 2015. Jongeren kunnen dan met hun eigen parochie meereizen. In Lourdes zullen er dagelijks een of twee programmaonderdelen speciaal voor jongeren zijn. De jongeren kiezen zelf wanneer ze zich daarbij aan willen sluiten. Zo krijgen ze het beste van twee werelden: enerzijds meer contact met medeparochianen en anderzijds meer contact met leeftijdsgenoten in het bisdom.
Rond 16.30 uur was het tijd voor de Eucharistieviering. Pater Aristoteles concelebreerde met vicaris Pauw als hoofdcelebrant. Stephie Mertens, Nina Mertens en Victor Thè zorgden voor mooie zang en muziek. Als Bijbelteksten spreken over een wijngaard, dan gaat dat over de wereld en Gods plan voor zijn mensen. Sta jij open voor God (die volgens vicaris Pauw “smoorverliefd is op de mensen”) of gedraag jij je als de pachters die de wijngaard willen beheersen? De dag werd afgesloten met een gezellig en ontspannen buffet. De volgende activiteit (‘Saints Today’) staat gepland op zondag 9 november.

Tags: