Aartsbisdom > Nieuws > Start viering 50 jaar katholiek-joodse dialoog

Start viering 50 jaar katholiek-joodse dialoog

In 2015 is het vijftig jaar geleden dat het Tweede Vaticaans Concilie ‘Nostra aetate’ aannam, de verklaring over de relatie van de Rooms-Katholieke Kerk tot de niet-christelijke godsdiensten. Deze verklaring vormde met name een ommekeer in de verhouding met het Jodendom: van afstand en afkeer naar ontmoeting en dialoog.

Bij die positieve veranderingen wil de R.-K. Kerk in Nederland rond de jaarlijkse Dag van het Jodendom graag stilstaan, maar niet zonder blik op het heden en de toekomst. In de verscheurde wereld van vandaag zijn dialoog, verbondenheid en respect voor verscheidenheid meer dan ooit nodig.
Het jubileumjaar start daarom op donderdag 15 januari 2015 met een bijeenkomst in de sjoel en de gemeenschapsruimte van de Liberaal-Joodse Gemeente Rotterdam rond het thema: ‘50 jaar Nostra aetate: verbondenheid, verscheidenheid, vrede’.
Tijdens deze bijeenkomst zullen verschillende sprekers (van joodse en katholieke zijde) kort terugblikken op 50 jaar katholiek-joodse dialoog en vooruitblikken op de toekomst. Verder zullen enkele psalmen gezongen worden die in de joodse en katholieke liturgie een rol spelen. De samenkomst wordt feestelijk afgesloten met een drankje en hapje.

Datum: donderdag 15 januari 2015
Tijd: 15.00 uur – 17.30 uur (indicatie)
Locatie: Sjoel en gemeenschapsruimte Liberaal Joodse Gemeente Rotterdam, Mozartlaan 99, Rotterdam.

Voor informatie en aanmelding (verplicht): www.dagvanhetjodendom.nl