Aartsbisdom > Nieuws > Van Doorn benadrukt belang zondagse Eucharistieviering

Van Doorn benadrukt belang zondagse Eucharistieviering

Er zijn bij het Aartsbisdom Utrecht vragen binnen gekomen n.a.v. een column die priester Van Doorn onlangs schreef voor het blad ‘Overeen’ van de Vereniging voor Oecumene, waarvan hij tot kort voorzitter was. Sommigen lazen daarin hij meent dat wanneer de eigen r.-k. kerk aan de eredienst is onttrokken, een bezoek aan een protestantse dienst een gelijkwaardig alternatief is.

Het spijt Van Doorn dat zijn column tot dit misverstand heeft geleid en hij wil graag nog eens het belang voor gelovigen van de zondagse Eucharistieviering benadrukken en onder de aandacht brengen. Vandaar dat hij onderstaande tekst heeft geschreven:

Lezen wat er staat…
Het is niet altijd gemakkelijk om goed te lezen. Dat geldt ook voor het schrijven. Een voorbeeld: In het ledenblad Overeen van de Katholieke Vereniging voor Oecumene heb ik een column geschreven met de prikkelende vraag erboven: Op zondag thuis blijven of naar de protestantse kerk? De bedoeling was de christelijke lezers erop te wijzen dat thuis blijven geen optie is. Wat doe dan je als je geen eigen vervoer hebt en niemand je met de auto kan meenemen? Ik heb toen gewezen op de mogelijkheid om deel te nemen aan een viering in een niet-katholieke kerk in de buurt. Dat laatste heeft blijkbaar misverstanden opgewekt. Daarom wil ik graag benadrukken dat iedere katholiek op zondag naar de kerk gaat en deelneemt aan de Eucharistie. Hij of zij zal er ook moeite voor moeten doen als de afstand groot is. Dat promoot ik altijd en overal. Vaak voel ik me dan een roepende in de woestijn. Regelmatige kerkgang is bij velen immers eerder uitzondering dan regel. Dat gevoel van een roepende in de woestijn heb ik ook wanneer ik zeg dat het Getijdengebed vaak te verkiezen is boven Woord- en Communiediensten. Die laatste blijven noodoplossingen, zeker wanneer zij gehouden worden door onvoldoende toegeruste parochianen.
Het gaat allereerst om de viering van de Eucharistie op de dag des Heren. Lees maar eens wat Paulus daarover schrijft in zijn eerste brief aan de kerk van Korinte (1 Kor.11,17-34). Christenen verzamelen zich om Eucharistie te vieren, om God te danken en te prijzen. Dat dat in onze tijd op zondag moeilijker is dan in vroegere tijden is duidelijk. Het is dan ook opmerkelijk dat vorige week in de krant stond dat in de Anglicaanse kerk de kerkgang op zondag blijft afnemen, maar in de week toeneemt.
Ik ben trouwens blij dat de column in Overeen veel reacties heeft opgeroepen. Dat kan alleen maar betekenen dat de aandacht voor het vieren van de zondag niet verdwenen is, maar sterker wordt.