Aartsbisdom > Nieuws > Nieuwe website voor Actie Kerkbalans

Nieuwe website voor Actie Kerkbalans

De Actie Kerkbalans heeft sinds kort een nieuwe website. Kerkbalans is de fondsenwervende actie van vijf samenwerkende kerken. Woensdag 14 januari wordt een nieuwe campagne gepresenteerd waarin de vernieuwde website www.kerkbalans.nl een centrale rol speelt.

Nieuw aan de site is dat deze een publiekspagina heeft en een organisatiedeel. De publiekspagina is voor iedere belangstellende toegankelijk, maar vooral gericht op internetgebruikers in de achterban van de vijf kerkgenootschappen. Het zijn deze mensen die actief zijn op bijvoorbeeld facebook en twitter die via de site geïnformeerd worden over Kerkbalans en misschien wel gestimuleerd worden om in de eigen parochie of gemeente de handen uit de mouwen te steken. Met name aan vrijwilligers die handig zijn met de computer is in parochies en kerkelijke gemeenten veel behoefte, bijvoorbeeld voor gegevensbeheer of het maken van een folder.
Het organisatiedeel richt zich op degenen die in hun lokale kerk de Actie Kerkbalans organiseren. Zij vinden hier onder meer het stappenplan, dat stap voor stap laat zien hoe de actie succesvol kan worden opgezet. In de webwinkel kunnen zij bestellingen plaatsen voor vele materialen. Nieuw is dat er behalve de standaardmaterialen ook enkele folders zijn die op de website met eigen tekst en foto’s kunnen worden ingevuld en vervolgens naar eigen ontwerp worden gedrukt.

Sociaal samenbindend
De nieuwe campagne die in januari 2015 start, richt zich in de eerste plaats op de actieve leden van de deelnemende  Kerken. Daarnaast worden ook de minder actieve leden aangesproken en iedereen die de kerk in zijn of haar dorp of wijk een warm hart toedraagt ook al is men zelf geen lid.
Veel kerken staan om verschillende redenen financieel onder druk. Toch zouden velen, en niet alleen actieve kerkleden, het jammer vinden als de plaatselijke kerk definitief de deuren moet sluiten. Dit is een verlies dat verder gaat dan een krimpende kerk. Ook op maatschappelijk en sociaal samenbindend vlak betekent dit een verarming voor een stad, dorp of wijk. Uit een onderzoek naar armoede in Nederland in 2013 bleek bijvoorbeeld dat de gezamenlijke kerken onder meer goed zijn voor 30 miljoen euro besteed aan concrete hulpvragen en voor 53 miljoen euro aan onbetaalde inzet van vrijwilligers op allerlei gebied.
Dit is mogelijk als en omdat het met de lokale kerken goed gaat en dat kost geld. Het geld dat daarvoor wordt bijgedragen via de Actie Kerkbalans is een investering die rendeert. Het wordt niet alleen besteed aan het gebouw, maar ook aan pastorale zorg, plaatselijke projecten en activiteiten.

Meer informatie: www.kerkbalans.nl

Tags: