Aartsbisdom > Nieuws > Leerhuis Caritas en Diaconie 2015

Leerhuis Caritas en Diaconie 2015

De Diocesane Kerkelijke Caritas Instelling (DKCI) van het Aartsbisdom Utrecht is in 2014 gestart met het leerhuis Caritas en Diaconie. In 2015 gaat het leerhuis door: er zijn inmiddels vier avondmodules ontwikkeld en er is er één in ontwikkeling.

In bisdomblad Op Tocht nr. 1 van 2015 (dat rond 23 januari verschijnt) lichten de diocesane diaconale werkers deze modules toe. Over het leerhuis schrijven zij: “Caritas is essentieel voor onze christelijke geloofsbeleving. Het gaat immers om de uitdrukking van onze liefde tot God, in het besef dat deze gedragen wordt door Gods liefde voor de mensen. Vanuit deze bron van leven zijn wij geroepen om onze naaste lief te hebben. En op grond hiervan komen we ook in actie: door diaconaal te handelen, gericht op al wat Gods liefde aantast door onbarmhartigheid en onrecht in onze wereld. Om dit handelen op een adequate en juiste wijze gestalte te geven, is het belangrijk om steeds opnieuw het werk wat je doet als vrijwilliger of professional te actualiseren en te verdiepen. Het leerhuis Caritas en Diaconie van het Aartsbisdom Utrecht ondersteunt hierin voor het tweede jaar op rij.”

De diocesane diaconale werkers hebben de nieuwe modules ‘in hun rugzak’: wie belangstelling heeft of meer informatie wil, kan dus bij hen terecht. Tegelijkertijd zullen de diaconale werkers mensen op het aanbod attent maken. In het leerhuis 2015 wordt namelijk nog meer op de maat van de PCI/parochie of de regio gewerkt.

De volgende modules worden in 2015 aangeboden in het leerhuis Caritas en Diaconie:

1: De besturencursus PCI
2: Inzicht en betekenis van de nieuwe wetgeving als Zorg in het geding is
3: Signaleren van armoede
4: Fondsenwerving
5: Vrijwilligersmanagement (gepland voor het najaar van 2015)

Vanuit het leerhuis in Twente loopt momenteel een pilot van de cursus ‘In Gods Naam omzien naar elkaar’ ten behoeve van het bezoekwerk nieuwe stijl in de parochies. Deze cursus wordt in de loop van het jaar uitgezet in het vicariaat Deventer en komt in 2016 beschikbaar in het gehele bisdom.

Verder is er in 2015 aandacht voor de particuliere initiatieven in het missieveld van het aartsbisdom, ook worden er activiteiten ontwikkeld rond jongeren en diaconie. De avonden voor de PCI-en ‘Leren door ervaren’ krijgen eveneens een vervolg.

Via www.dkci-utrecht.nl is het leerhuis-aanbod te volgen. De vijf avondmodules zijn in principe voor iedere diaconaal geïnteresseerde toegankelijk. Zo niet, dan wordt dit vermeld. Meer informatie: info@dkci-utrecht.nl of tel.: 06 42952862.

Het uitgebreide artikel ‘Leerhuis Caritas en Diaconie 2015’ verschijnt ca. 23 januari in Op Tocht nr. 1. Wie dit nummer wil ontvangen maar niet is geabonneerd (of extra exemplaren wil hebben), kan het bestellen via de webwinkel: klik hier. Vermeld in het veld opmerkingen s.v.p. dat u Op Tocht 1-2015 wilt ontvangen.

Tags: