Aartsbisdom > Nieuws > Erfgoedparels provincie Utrecht: 3,5 miljoen voor 14 monumenten

Erfgoedparels provincie Utrecht: 3,5 miljoen voor 14 monumenten

Begin deze maand heeft gedeputeerde Mariëtte Pennarts van de provincie Utrecht de subsidies van het fonds erfgoedparels uitgereikt. De feestelijke ceremonie vond plaats in de Cunerakerk in Rhenen. De Cuneratoren is één van de restauratieprojecten. Ook de St. Augustinuskerk in Utrecht en de Sint Petrus’ bandenkerk te Driebergen-Rijsenburg krijgen subsidie.

Dit jaar zijn subsidies toegekend voor de restauratie van 14 rijksmonumenten. Het gaat bij elkaar om ruim 3,5 miljoen euro. Bij het verlenen van subsidies uit het fonds erfgoedparels hanteert de provincie een aantal criteria, waarvan de belangrijkste zijn: de publieke toegankelijkheid, het economische perspectief en cofinanciering van de eigenaar. De St. Augustinuskerk in Utrecht (Salvatorparochie) krijgt 580.000 euro voor de restauratie van het dak, de fundering, het orgel en het interieur. De Sint Petrus’ bandenkerk te Driebergen-Rijsenburg (Sint Maarten parochie) ontvangt 28.000 euro voor de restauratie van de toren.

Erfgoedmonitor
Het Fonds Erfgoedparels draagt bij aan de restauratie van monumenten zoals historische buitenplaatsen, kerken en industrieel erfgoed. De provincie beoordeelt de restauratiebehoefte van 2.500 objecten jaarlijks door middel van een Erfgoedmonitor. Deze monitor brengt de restauratie-achterstanden in kaart. Uit deze lijst worden erfgoedeigenaren benaderd met als doel gezamenlijk de restauratieachterstand in te lopen.

sint-petrus-banden-kl
Sint Petrus’ bandenkerk (Driebergen-Rijsenburg)