Aartsbisdom > Nieuws > Klimaatloop door Utrechtse binnenstad

Klimaatloop door Utrechtse binnenstad

Een kleine honderd mensen namen zaterdag 24 oktober deel aan een etappe van de klimaatloop door de Utrechtse binnenstad. Met deze loop wordt aandacht gevraagd voor de komende klimaattop in december in Parijs, waar wereldleiders zullen besluiten over het klimaatbeleid voor de komende decennia.

De landelijke manifestatie in Utrecht had de vorm van een ‘kruis’tocht, gebaseerd op het historische kerkenkruis in Utrecht. In vijf kerken vonden korte bijeenkomsten plaats. Tussen de kerken verplaatsten de deelnemers zich wandelend, begeleid door muziek, theater of juist in stilte.
De vijf kerken van het ‘kerkenkruis’ zijn van verschillende denominaties: Domkerk (PKN), Pieterskerk (PKN, Waalse gemeente), Catharinakathedraal (R.-K.), Gertrudiskathedraal (Oud-Katholiek) en Jacobikerk (PKN). In elke kerk stond een ander klimaatthema centraal. In de St. Catharinakathedraal sprak bisschop De Korte (bisdom Groningen-Leeuwarden) naar aanleiding van de Encycliek Laudato si’ van paus Franciscus (zie foto rechtsonder).

klimaatloop-route-kl klimaatloop-3

Met deze klimaatloop beogen de kerken de Evangelische hoop zichtbaar te maken: hoop op sterke internationale afspraken. Niet voor niets schrijft paus Franciscus: “Toch is niet alles verloren. Hoewel de mens tot het ergste in staat is, is hij ook in staat om boven zichzelf uit te stijgen en wederom te kiezen voor het goede, een nieuwe start te maken, ondanks zijn mentale en sociale conditionering” (Laudato si’, 205).

De klimaatloop telt in totaal tien etappes, die deels door het Aartsbisdom Utrecht voeren. Zo werd in het weekend van 17-18 oktober gelopen tussen Olst-Deventer-Zutphen. De vierde etappe (31 oktober en 1 november) voert langs Ede-Wageningen-Oosterbeek, het thema is dan: ‘Hoop is een bijzondere verwachting en zet mensen in beweging’. Op zondag vertrekt men uit Wageningen maar ook uit Elst. Beide routes besluiten met een vesperviering in de abdij van O.L.Vr. van Koningsoord van de zusters Trappistinnen.