Aartsbisdom > Nieuws > Afscheid Peter Ambting als pastoor van parochie Maria Laetitia

Afscheid Peter Ambting als pastoor van parochie Maria Laetitia

Tijdens een plechtige Eucharistieviering in de kerk van OLV Tenhemelopneming in Doetinchem nam Peter Ambting zondag 2 juli afscheid als pastoor van de grote regioparochie Maria Laetitia. Na de H. Mis namen parochianen en gasten persoonlijk afscheid van hem in de aula van het Ludgercollege. Ambting zet zijn priesterlijk leven voort in de abdij van de Norbertijnen in De Pere, Wisconsin, USA.

Pastoor Ambting was hoofdcelebrant in de overvolle ‘Paskerk’; met hem op het priesterkoor waren behalve de vele acolieten en misdienaars het voltallige pastorale team en father Jim als representant van Saint Norbert Abbey. Een koor van 200 personen uit de hele parochie zong, deels vanuit de zijbanken, onder leiding van Ben Simmes. “De plechtige viering, de koorzang, de gelovigen tot in alle hoeken, alles samen droeg bij aan een sfeervolle, devote en bij tijd en wijle gevoelvolle plechtigheid, die tot het eind – na zeven kwartier – ieders aandacht vasthield,” aldus Gerard Bomers van de Doetinchemse geloofsgemeenschap.

Afscheid Ambting - dirigent - foto Ton Harbers

In zijn preek refereerde Ambting aan de tekst uit Matteüs 14 die hij bij zijn priesterwijding opnam in een gedachtenisprentje. Petrus stapt uit zijn vissersboot en loopt over het water naar Jezus toe. Als hij beseft wat hij doet, dreigt hij te verdrinken, maar Jezus reikt hem de reddende hand. Ambting herkende zich toen in de schriftpassage, zo zei hij, en ook nu weer, nu hij een nieuwe stap zet, vertrouwend op de uitgestoken hand van Jezus. Ambting: “In het verhaal weerklinkt dat we als gelovigen niet bang moeten zijn om buiten vertrouwde kaders te stappen.” Drie jaar lang heeft Ambting zich, zich oriënterend en afwegingen makend, voorbereid op een switch in zijn priesterlijk leven, die hem voert naar een leven in een kloostergemeenschap van waaruit hij zijn pastorale taak in de samenleving wil vervullen.
Aan het eind van de viering sprak Berry Daalhuizen pastoor Ambting namens het pastoraal team hartelijk toe en overhandigde hem een stola met het embleem van de Maria Laetitia parochie.

Afscheid Ambting - stola - foto Ton Harbers

Gerard Bomers: “Van achter de kerk trokken muzikanten van korpsen uit de omliggende plaatsen voor pastoor Peter met zijn familie en 500 parochianen uit naar het Ludgercollege, waar een zee van vendels hem hulde bracht, wat hem zichtbaar ontroerde. Daarna stroomde de aula vol, waar koffie, thee, een broodje, drankjes en hapjes wachtten. Thijs Kemperman, penningmeester, sprak hem toe, overhandigde hem een door meer dan vijftig mensen ingesproken naar Amerika mee te nemen digitale groet, en maakte bekend dat al ongeveer € 7.500 gestort was voor pastoor Ambtings afscheidscadeau, de aanschaf van infuuspompen voor het kinderziekenhuis in Bethlehem. Pastoor Ambting sprak een uitgebreid dankwoord. Daarna kon iedereen persoonlijk afscheid nemen van hun pastoor.”

Zeven jaar was Peter Ambting pastoor in de regio, eerst in de gefuseerde parochie in en rondom Doetinchem, vervolgens daarnaast in de fusieparochie in Ulft en omgeving, ten slotte sinds 1 januari van de door fusie ontstane parochie Maria Laetitia, die negentien locaties omvat. Bomers: “Veel kerken heeft hij moeten sluiten, wat tot verdriet maar ook tot, soms halsstarrig, verzet heeft geleid. Respect en waardering voor de man die de impopulaire besluiten nam, hebben daar niet onder geleden. Dat bewees zondag 2 juli, toen uit alles bleek dat de parochianen pastoor Ambting in hun hart hebben gesloten.”

Foto’s: Ton Harbers

Afscheid Ambting - kerk - foto Ton Harbers