Aartsbisdom > Nieuws > Openingsfeest voor jongeren aartsbisdom

Openingsfeest voor jongeren aartsbisdom

Het seizoen voor het jongerenpastoraat van het aartsbisdom startte op 25 september in Zeist met een openingsfeest annex WJD-reünie. Na de Eucharistieviering waren er diverse actieve en informatieve activiteiten, en voorafgaand aan de avondmaaltijd was er aanbidding. Deelneemster Anne Kolfschoten: “Na een lange zomer met een mooie WJD-ervaring, was daar het openingsfeest. De dag begon met een mooie viering met vicaris Pauw als hoofdcelebrant en waarin verschillende jongeren een rol hadden.”

Na de viering deden de deelnemers een kennismakingspel, dat werd gevolgd door de lunch. Anne Kolfschoten: “Tijdens de lunch was er uitgebreid gelegenheid om ervaringen over de WJD uit te wisselen met mensen van andere deelgroepen. Iedereen werd weer even meegenomen naar Krakau.”

‘s Middags waren er verschillende activiteiten: survival, een geloofsgesprek met een priester en priesterstudent, voetbal/volleybal en een gesprek over Laudato si’, de encycliek van paus Franciscus. Anne: “Na de eerste activiteitenronde was er pauze waarin weer gezellig gekletst werd door iedereen. Daarna was het tijd voor de tweede activiteitenronde. Zelf heb ik gekozen voor het gesprek met een priester en priesterstudent en voor voetbal. Dit omdat ik erg benieuwd was hoe je tot het priesterschap geroepen wordt en wat de opleiding te bieden heeft en inhoudt. Daarnaast wilde ik ook iets actiefs doen. Aan het einde van de dag was het tijd voor aanbidding. Tijdens de aanbidding werd er muziek gemaakt en gezongen. Tevens was er de mogelijkheid tot biecht. Na de aanbidding hebben we geluisterd naar de getuigenissen van twee jongeren van de verschillende WJD-groepen.”
Tijdens de maaltijd (“heerlijke stamppotten!” aldus Anne) werden filmpjes gedraaid van de verschillende groepen tijdens de WJD. Anne: “Al met al was het weer een geslaagde gezellige dag, waarbij we uitgebreid onze ervaringen konden delen met jongeren die naar de WJD zijn geweest, maar ook zeker met jongeren die niet naar de WJD zijn geweest, met de hoop dat ze de volgende keer ook meegaan!”

Openingsfeest 2

Diocesaan jongerenwerker Amanda Praseres kijkt tevreden terug op het openingsfeest: “Tijdens de dag was goed zichtbaar hoe we de vreugde van ons geloof kunnen ervaren als we ervoor open staan om bruggen te bouwen, zoals vicaris Pauw zei in zijn preek. Om het geloof te belijden, moeten we bruggen bouwen.”
“Het samen bidden doet altijd iets bijzonders met me,” zo vertelt ze. “Dus toen ik in de kerk alle jongeren geknield zag, dacht ik: ‘Ja Jezus, U brengt ons altijd bij elkaar via uw liefde die we hier op dit altaar kunnen zien’.”
Ze sprak tijdens de dag met verschillende jongeren: “ze zijn nog steeds enthousiast over al hun ‘WJD-ervaringen’, zodat ik wel durf te zeggen dat de WJD onze ogen opent voor het katholieke geloof. Zoals het in het begin was toen ‘de grote groep gelovigen één was van hart en ziel.’ Dat was mijn gevoel tijdens dit openingsfeest.”

Tags: