Aartsbisdom > Nieuws > Opleiding tot diaconaal assistent van start

Opleiding tot diaconaal assistent van start

In het Ariënsinstituut te Utrecht ging op zaterdag 24 september de tweejarige opleiding tot diaconaal assistent van start. Het Aartsbisdom Utrecht heeft deze opleiding in samenwerking met de Diocesane Kerkelijke Caritasinstelling (DKCI) ontwikkeld. De lessen vinden plaats op 7 zaterdagen per jaar, de dag begint met een Eucharistieviering. Bij deze eerste lesdag was mgr. Hoogenboom (hulpbisschop en vicaris-generaal) deels aanwezig.

Diaconaal assistenten zijn gekwalificeerde vrijwilligers die onder leiding van de pastoor verantwoordelijkheid kunnen dragen voor de uitvoering van de caritas en diaconie in de parochie en de lokale geloofsgemeenschappen. Ze ondersteunen die geloofsgemeenschappen en de parochiële caritasinstellingen in hun werk. Daarbij gaat het om leiding kunnen geven, vrijwilligers kunnen inspireren en kunnen samenwerken met de vele spelers in Kerk en samenleving. De opleiding biedt een afgewogen combinatie van theorie en praktijk. Deelnemers die de cursus met goed gevolg hebben afgerond, kunnen een zending van de aartsbisschop ontvangen, steeds voor een periode van vier jaar, als diaconaal assistent.
DKCI-teamleider Trees Versteegen over het waarom van deze opleiding: “Je ziet in het bisdom dat de meeste parochies zijn gefuseerd en nieuwe wegen inslaan met kleiner wordende teams van professionele krachten. Terwijl de noodzaak van diaconie niet afneemt. Als bisdom wil je enerzijds de diaconale zorg waarborgen en anderzijds in de toekomst ontwikkelen. Deze opleiding is daarin belangrijk.”

Start opleiding diaconaal assistent 1 kl

Tags: