Aartsbisdom > Algemene Bisschoppensynode 2023-2024 > Synode voor een synodale Kerk van start gegaan

Synode voor een synodale Kerk van start gegaan

In Rome is op woensdag 2 oktober de tweede zitting van start gegaan van de 16de gewone algemene Bisschoppensynode ‘Voor een synodale Kerk: communio, participatio, missio’. Mgr. Th.C.M. Hoogenboom, hulpbisschop van het Aartsbisdom Utrecht, neemt deel namens de Nederlandse Kerkprovincie. Hij stuurde enkele foto’s.

Voorafgaande aan de synode gingen de synodevaders en -moeders eerst twee dagen met elkaar in retraite onder leiding van pater Timothy Radcliffe OP. “Zeer de moeite waard,” laat mgr. Hoogenboom weten. De inhoud van de retraite is terug te vinden op synod.va.

De synode werd daarna geopend met een boeteviering. “Dat vind ik mooi,” zegt mgr. Hoogenboom. “We willen aan het begin ook schuld bekennen voor alles wat niet goed is gegaan. Hervorming en bekering zijn daarbij belangrijk en die begrippen komen overigens ook weer terug in het Instrumentum Laboris.”

Bij de foto’s:

1. Mgr. Hoogenboom, klaar om deel te nemen aan de openingsmis op 2 oktober.
  2. De synodezaal tijdens de retraite.
  3. Het Mariabeeld in de synodezaal.

Tags: