Aartsbisdom > Missionaire Parochies Aartsbisdom > Kardinaal Eijk ontvangt resultaten gesprekken over missionaire parochie

Kardinaal Eijk ontvangt resultaten gesprekken over missionaire parochie

Kardinaal Eijk nam onlangs het verslag in ontvangst van de gesprekken die de bisschoppelijk vicarissen het afgelopen jaar in parochies hielden rondom de missionaire parochie. Hij kreeg het uitgereikt door Mirjam Spruit van het Centrum voor Parochiespiritualiteit: dit centrum ondersteunde samen met xpand de vicarissen in de gesprekken. De gespreksronde was een uitvloeisel van de Bisdomdag van vorig jaar, waar de missionaire parochie centraal stond. De uitnodiging voor de komende Bisdomdag (30 november a.s.) is inmiddels naar de parochies gestuurd, daar zal kardinaal Eijk onder meer de resultaten van de gespreksronde delen en duiden.

Begin dit jaar kwamen de pastorale teams uit de drie vicariaten samen voor toerustingsdagen in de St. Willibrordsabdij in Doetinchem. Deze dagen hadden als doelstelling de deelnemers handvatten te geven voor het moedig en dienend leiding geven aan missionaire parochies. Tijdens de gesprekken in de parochies werd vervolgens samen met de pastorale teams en vrijwilligers geïnventariseerd welke kansen en obstakels er bestaan om werkelijk een missionaire parochie te zijn. “Dat waren zeer open, leerzame en mooie gesprekken,” aldus kardinaal Eijk. Aan bod kwamen vragen zoals: hoe staan jullie in het proces van de missionaire parochie, wat leeft er al en welke behoefte aan ondersteuning is er?

Op de komende Bisdomdag zijn er drie inhoudelijke thema’s, deze worden in diverse programmaonderdelen uitgewerkt:

1. gedragen door gebed (vooral door met elkaar te bidden);
  2. het vieren van de zondag in de missionaire parochie;
  3. het vormen van een missionair team, dat in de parochie missionaire projecten en activiteiten initieert en coördineert.

Verder zijn er die dag workshops en delen enkele parochies praktijkervaringen/getuigenissen. Ook zullen de deelnemers met elkaar zingen (met medewerking van leden van het jongerenkoor uit Ede) en bidden om de inspiratie van de Heilige Geest. Tevens is er veel gelegenheid voor onderlinge ontmoeting, onder meer tijdens de lunch. De gehele dag is er Eucharistische aanbidding, verzorgd door de zusters Franciscanessen uit Denekamp. Met Eucharistische aanbidding wordt ook gezamenlijk de dag afgesloten. De Bisdomdag is een vervolg op de geslaagde en drukbezochte Bisdomdag van 2023, “maar ook mensen die er vorig jaar niet bij waren, zijn van harte welkom op deze dag,” zo schrijft kardinaal Eijk in zijn uitnodiging.