Aartsbisdom > Nieuws > Diaconale septembereditie bisdomblad Op Tocht

Diaconale septembereditie bisdomblad Op Tocht

Veel aandacht voor diaconie in het septembernummer van ‘Op Tocht’, onder meer met een interview met veehouder en PCI-penningmeester Alex ten Have. Ook in deze editie: een vooruitblik door mgr. Hoogenboom op de tweede zitting van de Bisschoppensynode en een verslag van het bezoek van het bestuur van de parochie HH. Paulus en Ludger aan de nieuwe kerk in Gambia waaraan de parochie meebouwde. Tevens staat ‘Op Tocht’ stil bij het 25-jarig priesterjubileum van mgr. Hoogenboom.

De agrarische sector staat onder druk ten gevolge van de stikstofcrisis. Het mestoverschot en de complexe wetgeving voor agrarische bedrijven vergroten de zorgen van agrariërs – vaak gaat het om bedrijven die al generaties lang familiebezit zijn. Voor diocesaan diaconaal werker diaken Tom van Vilsteren was het daarom tijd voor een diaconaal bezoek aan en een gesprek met de 57-jarige veehouder Alex ten Have uit Harreveld, een dorp in de Gelderse Achterhoek. Naast zijn dagelijkse werkzaamheden als veehouder is hij secretaris van de PCI HH. Paulus en Ludger in Lichtenvoorde en Groenlo. Van Vilsteren: “Zijn inzet voor de PCI wordt gekenmerkt door de drie D’s van diaconie: dienen, delen en doen. Ten Have voegt daar een vierde ‘D’ van durven aan toe. … Een diaconaal bezoek aan veehouder Ten Have levert een interessant gesprek op over bedrijfsvoering, problemen waar de Nederlandse boer mee wordt geconfronteerd en een duidelijke visie op Caritas.”

Emma de Jong (Museum Catharijneconvent) schrijft in deze ‘Op Tocht’ over Joanna Brom (1898-1980). Aan de Drift 15 in Utrecht herinnert een gedenksteen naast de voordeur aan het atelier van de edelsmederij Brom die hier tot 1962 huisde. Hierop staat tussen het gereedschap van een edelsmid een tekst op rijm over de mannen die het atelier leidden van 1856 tot 1962 en grote namen werden in de wereld van de kerkelijke kunst: Gerard Bartel Brom (1831-1882), zijn zoon Jan Hendrik (1860-1950) en diens zonen Jan Eloy (1891-1954) en Leo (1896-1965). Emma de Jong stelt in haar bijdrage aan ‘Op Tocht’ een andere Brom centraal: Joanna. “Met haar emailwerk leverde zij een belangrijke bijdrage aan het succes van het edelsmedenatelier.” Haar werk is terug te vinden in musea en vele kerken in Nederland. De aartsbisschoppelijke collectie, bewaard in Museum Catharijneconvent, omvat verschillende door Joanna geëmailleerde monstransen, kelken, oliedoosjes en andere werken.

In zijn column schrijft kardinaal Eijk over (leven naar) de tien geboden. Het gaat daarbij om meer dan we op het eerste gezicht misschien denken, aldus de Utrechtse aartsbisschop: “Zo bevat het vijfde gebod ‘Gij zult niet doden’ (Ex. 20,13; Deut. 5,17) ook een positieve opdracht: namelijk dat we op een liefdevolle en toegewijde wijze zorgdragen voor het eigen leven dat we van God hebben gekregen en dat van medemensen: dat hun leven niet wegkwijnt in eenzaamheid, dat mensen die moeilijk kunnen rondkomen toch voldoende en gezond voedsel kunnen eten, dat we extra zorg besteden aan ouderen en gehandicapten.”
Door het vormsel ontvangen we een bijzondere kracht van de Heilige Geest om getuige te zijn van Jezus in woord en daad, zo schrijft kardinaal Eijk. “Als ze ons op school of op het werk vragen wat we nou precies geloven, dan moeten we daar frank en vrij antwoord op geven. Maar als mensen merken dat we ook daadwerkelijk leven naar Jezus’ voorbeeld, dat we betrouwbaar zijn, dat mensen op ons kunnen rekenen en dat we hen liefdevol bejegenen, dan maakt dat ons getuigenis van het christelijk geloof heel sterk. Dan zullen mensen in onze omgeving zeggen: ‘Ze zeggen dat ze in Christus geloven, maar ze leven er verdraaid ook nog naar!’”

Lees de column van kardinaal Eijk
Bestel dit nummer of neem een abonnement op ‘Op Tocht’

Tags: