Aartsbisdom > Nieuws > Dag van de gevangenen met speciaal logo

Dag van de gevangenen met speciaal logo

Hoofdaalmoezenier Ryan van Eijk van het Justitiepastoraat vraagt in een brief aan de parochies om in de vieringen van zondag 13 oktober aandacht te geven aan gevangenen en aan iedereen die lijdt onder de gevolgen van criminaliteit. Behalve om de slachtoffers van misdrijven, gaat het daarbij ook om de kinderen, familie en vrienden van zowel daders als slachtoffers – én om de plegers van misdaden zelf. Want daders dragen immers zelf ook gevolgen van hun daden, zoals de straf ervoor. Voor deze dag is een speciaal logo ontworpen.

In de aanloop naar de Dag van de gevangenen op 13 oktober zijn pastorale beroepskrachten, parochiaan-vrijwilligers en bestuursleden welkom bij het justitiepastoraat om te zien wat er wordt gedaan. Het justitiepastoraat nodigt vertegenwoordigers van parochies uit als gasten bij de vieringen in de gevangenis, maar justitiepastores komen desgewenst ook in de parochies vertellen over hun werk. Daarnaast zijn er verschillende mogelijkheden om als vrijwilliger actief aan het justitiepastoraat bij te dragen.

Speciaal logo
Voor deze Dag van de gevangenen ontwierp Renilde van Wieringen van het R.-K. Justitiepastoraat een speciaal logo. Zij licht toe: “De gebalde en tevens geketende vuist achter tralies is de weergave van degene die in een justitiële inrichting moet verblijven. De vuist is gepositioneerd naast het kruis. Deze ingesloten mens zou het eigenlijk wel anders willen: weg uit de misdaad; weg van alles wat slecht is en krachtig worden ten goede. Aan de onderkant is er de geopende hand. Deze hand is van onderop ontvankelijk. De geopende hand is verbonden met de geketende hand, maar de schakels zijn er niet meer, want er is een verwijzing naar het kruis en de Kerk om van daaruit een toekomst tegemoet te zien. Die toekomst is weergegeven met groen gras, een blauwe lucht, een gele zon en een vrije vogel. Dit alles wel in het kruis en om de Kerk.
De geopende hand die naar dit alles verwijst, is de verbeelding van hen die werkzaam zijn in het justitiepastoraat en in de justitiële inrichtingen de mensen nabij mogen zijn. Het zijn ook de vrijwilligers (denk aan kerkvrijwilligers, Alpha-cursus vrijwilligers, bezoekvrijwilligers) die de mensen van het justitiepastoraat ondersteunen en een band vormen tussen de geloofsgemeenschappen buiten en binnen de muren. En het zijn de mensen die voor de ingeslotenen bidden. In gebed verbonden met elkaar. Dat geen mens vergeten wordt, ook zij die gevangen zijn. Daarvoor verwijs ik naar Mt. 25 en Hebr. 13.3a: ‘Denkt aan hen die gevangen zijn als waart ge met hen in de gevangenis’.”

Lees hier de brief van Ryan van Eijk van het Justitiepastoraat