Aartsbisdom > Nieuws > Emeritus pastoor H.G.M. Limbeek overleden

Emeritus pastoor H.G.M. Limbeek overleden

In verzorgingshuis Sint Willibrord te Boskamp is op 31 augustus in de Heer overleden de zeereerwaarde heer Henricus Gerhardus Maria Limbeek, priester van het Aartsbisdom Utrecht. Hij werd geboren op 15 september 1936 te Bergh in de provincie Gelderland. Na zijn priesterwijding op 23 juli 1961 was hij achtereenvolgens kapelaan te Heeten en Apeldoorn (H. Victor) en vervolgens pastor in het R.-K. Ziekenhuis Sint Gerardus Majella te Hengelo (OV).

Met ingang van 15 januari 1982 werd hij benoemd tot pastor van de Maria Koninginparochie en tot pastoor van de H. Johannes Vianneyparochie te Deventer. Per 1 februari 1996 werd hij tevens benoemd tot pastoor van de H. Hartparochie te Deventer en tot moderator van de H. Lebuinusparochie te Deventer. Op 1 oktober 2000 werd hij tevens benoemd tot waarnemend pastoor van de H. Maagd Maria Koninginparochie te Deventer. Met ingang van 1 januari 2007 ging hij met emeritaat.

“Henk kwam uit een gezin van vijf kinderen, waar het geloof het leven bepaalde. Als kind voelde hij zich al geroepen tot het priesterschap,” zo schrijft kardinaal Eijk in het overlijdensbericht dat het Aartsbisdom Utrecht heeft verzonden. “Zijn eerste benoeming was in de parochie Heeten. Regelmatig vertelde hij dat hij geraakt werd door de vroomheid van de parochianen. […] Hij voelde zich in Heeten als een vis in het water.”

In 1971 koos hij voor het ziekenhuispastoraat. Kardinaal Eijk schrijft dat hij daarover wel eens zei: “Daar heb ik mijzelf leren kennen.” In 1982 werd hij benoemd tot pastoor van de Vianneyparochie in Deventer. “Met parochianen heeft hij nog een bedevaart gemaakt naar Ars, waar Johannes Vianney jarenlang pastoor geweest is. Het leven van deze heilige pastoor inspireerde. Veel van zijn preken heeft hij gelezen. Ze waren kort en bondig en vol inhoud. Henk nam er een voorbeeld aan. Hij vierde graag de Eucharistie met de parochiegemeenschap. Hij was een hartelijke en pastorale priester, erg gezien bij de parochianen. Het college van B&W heeft in september 2001 aan hem de Deventer stadspenning toegekend vanwege zijn bijzondere verdiensten voor de parochianen van de R.K. Kerk in Deventer in het algemeen en zijn persoonlijke inzet.”

Na zijn emeritaat bleef hij nog tot begin dit jaar zijn diensten aanbieden in de H. Lebuinusparochie. “Omstreeks mei werd hij opgenomen in verzorgingshuis Sint Willibrord op de Boskamp. Na voorzien te zijn van het heilig sacrament van de zieken op 22 augustus is hij op 31 augustus 2024 overleden. Moge hij nu Gods licht zien.”

Op donderdag 5 september 2024 zal er in de Broederenkerk, Broederenstraat 18 te Deventer om 19.00 uur in de Vespers voor zijn zielenrust worden gebeden. Aansluitend is er gelegenheid om afscheid te nemen.
De Eucharistie ten uitvaart zal worden gevierd op zaterdag 7 september 2024 om 11.00 uur in voornoemde kerk. Aansluitend zal de begrafenis plaatsvinden op de R.-K. begraafplaats, Ceintuurbaan 18a te Deventer.

Klik hier voor het volledige overlijdensbericht