Aartsbisdom > Nieuws > Kinderen op wereldreis en feestweek voor jongeren

Kinderen op wereldreis en feestweek voor jongeren

Het Aartsbisdom Utrecht organiseerde ook dit jaar een kinder- en tienerkamp. Beide zomerkampen vonden van 3 t/m 8 augustus plaats op Kampeerboerderij De Heidebloem in Haarle. Het thema van het kinderkamp was dit keer ‘Ga je mee op wereldreis?’. Het tienerkamp (13 t/m 16 jaar) was een echte feestweek, waarin alle grote kerkelijke feesten van het jaar in één week voorbij kwamen.

De kinderen en tieners arriveerden op 3 augustus in Haarle, waar beide groepen na het warme welkom onderling kennismaakten. De zondag startte in beide kampen met het vieren van de Eucharistie. Bij de tieners stond vervolgens de dag in het teken van de feesten Kerstmis en Driekoningen. De avond werd afgesloten met een carnavalsoptocht van zelfgemaakte praalwagens.
De kinderen begonnen hun wereldreis in Zuid-Amerika waar zij verschillende spellen hebben gespeeld. Ook hoorden ze het verhaal van Abraham die vertrouwt op de handen van God. Vertrouwen wij elkaar ook? Dat werd getest door een activiteit ‘blind vertrouwen’.

De deelnemers aan het tienerkamp begonnen de maandag in hun feestweek met Aswoensdag. Voor de tieners betekende dat een zware maar vooral leuke dag survivallen: kanoën, boogschieten en een ondergronds doolhof. In de avond was het Palmzondag en werden er broodhaantjes gebakken boven het kampvuur. De kinderen reisden die dag naar Noord-Amerika, waar ze diverse hindernissen hebben afgelegd. “In de middag gingen ze naar het bos om daar een douanespel te spelen. De douane was streng, maar het is de kinderen gelukt om de munten over de grens te krijgen,” vertelt de organisatie.

Oceanië was op dinsdag de nieuwe bestemming voor de kinderen. “Tijdens deze reis hebben zij gezwommen als vissen en waterspelletjes gedaan als echte waterdieren. Ook is er alvast geoefend voor de bonte avond die op de slotdag op het programma stond,” aldus de organisatie van het kamp.
De feestweek van het tienerkamp stond op deze dag in het teken van de Goede Week. Op de fiets trokken tieners en leiding naar Raalte, waar ze in de H. Kruisverheffing basiliek een sfeervolle viering hadden. Aansluitend mochten de tieners de kerktoren beklimmen, waar ze konden zien (en horen) hoe de klokken slaan. Na een lunch in de pastorietuin en vrije tijd in het centrum van Raalte, fietsten de tieners in groepjes terug, terwijl ze onderweg de staties van de kruisweg uitbeeldden.
In de avond hielpen de tieners bij een spel van het kinderkamp. De tieners zaten verstopt in het bos. Als de kinderen het dierenraadsel van de tieners konden oplossen, kregen ze een stempel. De tieners gingen daarna nog in gesprek met figuren uit het paasverhaal, om te achterhalen wie wie was. Voor de kinderen was het toen al tijd om te gaan slapen.

Op woensdag maakten de kinderen een reis via Antarctica naar Afrika. Op Antarctica moesten ze zich warm aankleden en werd er een Eskimorace gespeeld. In Afrika deden ze veel balsporten waarbij goede samenwerking belangrijk was. “In de catechese hoorden ze die dag over Paulus die een vijand van de christenen was, maar op zijn reis naar Damascus Jezus ontmoette. Vanaf dat moment reisde hij de wereld over om over Jezus te vertellen. De kinderen gingen daarna verschillende landen uitbeelden en omschrijven, zodat de rest van hun team dit kon raden,” aldus de organisatie.
De dag van de tieners begon woensdag met een escape-puzzel. De tieners konden door een aantal puzzels op te lossen hun weg naar buiten vrijspelen. Eenmaal buiten wachtte er een lekkere paasbrunch. In de middag moesten ze ingewikkelde raadsels oplossen om paaseieren te vinden. ‘s Avonds was er voor de kinderen en tieners de bonte avond, waar iedereen iets van zichzelf liet zien. De tieners lieten via quizzen en acts zien wat ze in hun mars hadden.

Donderdag 8 augustus was de laatste dag van de zomerkampen. De tieners gingen ‘s ochtends zwemmen. ‘s Middags werd de locatie opgeruimd en werd met een spannend eindspel het zomerkamp afgesloten. De tieners konden daarbij de tijdens de voorbije feestweek verzamelde heiligen inzetten om ingewikkelde situaties op te lossen. Het bleef lang spannend, maar uiteindelijk werd Team 2 de winnaar van tienerkamp 2024.
De wereldreis van het kinderkamp eindigde op 8 augustus in Europa, waar de kinderen allerlei olympische sporten hebben gespeeld. In de middag werd de Mis gevierd en vervolgens werd er afscheid genomen. Ook werd de eindstand bekend gemaakt: Groep geel was dit jaar de winnaar.

Tags: , ,