Aartsbisdom > Nieuws > Laudato Si’ Alliantie: groene liturgie voor Scheppingsperiode

Laudato Si’ Alliantie: groene liturgie voor Scheppingsperiode

Na de zomer is het weer Wereldgebedsdag voor de schepping, gevolgd door vier zondagen met focus op ‘zorg voor de aarde’. De Laudato Si’ Alliantie biedt een complete gids met liturgiesuggesties voor deze periode van de schepping.

Deze liturgieën, met liederen, voorbeden en overdenkingen volgen het liturgisch jaar en zijn geschikt voor zowel katholieke als protestantse kerken.

Ingebed in het liturgisch jaar
Bisschop De Korte, referent voor Kerk en Samenleving: “De Scheppingsperiode nodigt uit om meer aandacht te vestigen op God als Schepper van de aarde. De overwegingen, liederen en citaten in dit liturgisch katern zijn hier zeer geschikt voor.” De inhoud van het liturgisch katern voor de Scheppingsperiode is gebaseerd op de lezingen en het Evangelie voor het kerkelijk jaar. Hier zijn door de Laudato Si’ Alliantie bijpassende overdenkingen voor geschreven en een liederen en gebeden aan toegevoegd.

Naastenliefde voor alles wat lijdt
Het thema van dit jaar is ‘Hoop en leef met de schepping’. Paus Franciscus roept in zijn boodschap voor de ‘Wereldgebedsdag voor de zorg voor de schepping’ op om creatief en actief te zijn in naastenliefde. Naastenliefde omvat ook de zorg voor lijdende mensen ver weg en voor de hele natuur: alles wat verlangt naar verlossing.

Over de Scheppingsperiode
De Periode van de Schepping begint op 1 september met het ‘feest van de schepping’ en loopt tot 4 oktober, waarop vanwege Sint Franciscus wereldwijd Dierendag wordt gevierd. Wereldwijd wordt in meerdere christelijke tradities in kerken extra aandacht gegeven aan de zorg voor de schepping. Dit gebeurt met onder meer gebedsbijeenkomsten, natuurwandelingen, opruimacties, documentaire-avonden en vegetarische barbecues.

Klik hier voor meer informatie en downloads