Aartsbisdom > Nieuws > Mgr. Hoogenboom bij Ludgerviering in Essen-Werden

Mgr. Hoogenboom bij Ludgerviering in Essen-Werden

Op de eerste zondag van september vindt in de basiliek in Essen-Werden de jaarlijkse Ludgerviering plaats. Dit jaar was de Utrechtse hulpbisschop mgr. Hoogenboom aanwezig bij de viering. De aansluitende processie, waarbij de schrijn met het reliek van Ludger feestelijk door de straten van Werden wordt gedragen, kon vanwege onweer helaas niet doorgaan.

Mgr. Hoogenboom: “De aanwezigheid van een Utrechtse hulpbisschop en vertegenwoordigers van het Ludgercomité uit de Achterhoek werd zeer gewaardeerd.” Ondanks het slechte weer waren vele honderden gelovigen naar de basiliek gekomen voor de Ludgerviering, zo meldt de website van het bisdom Essen. Daarom vond na de Mis een feestelijke plechtigheid ter ere van Ludger noodgedwongen in de basiliek plaats.
Bisschop Franz-Josef Overbeck van het bisdom Essen preekte over het thema ‘angst’. Hij zei onder meer dat angst, die zich op vele manieren openbaart, “tegelijkertijd een verlangen naar zekerheid” uitdrukt. De zekerheid ontstaat echter pas “als men op God kan vertrouwen,” aldus bisschop Overbeck.

Ludger Essen 3

Ludger, de in Zuilen geboren tijdgenoot van Bonifatius, is sterk verbonden met de geschiedenis van Nederland en in het bijzonder met die van de Achterhoek. De in 742 geboren Ludger studeerde aan de klooster-/domschool van abt Gregorius in Utrecht en vervolgens in York. Vanaf 777 trok hij als missionaris door het land van de Friezen in het noorden en dat van de Saksen in het oosten van Nederland en in Westfalen. Tweede Paasdag 809 stierf de bisschop in Billerbeck. Hij werd via Münster naar Werden (nabij Essen) gebracht en daar begraven. Daar had hij een klooster gesticht, zoals Willibrord dat in Echternach en Bonifatius in Fulda hadden gedaan. In het Aartsbisdom Utrecht herinneren diverse parochies, kerken en schoolgebouwen aan de heilige Ludger.

Ludger Essen 2

Foto’s: Achim Pohl, bisdom Essen