Aartsbisdom > Nieuws > Juninummer Op Tocht over geloof en sport

Juninummer Op Tocht over geloof en sport

Het juninummer van bisdomblad ‘Op Tocht’ besteedt onder meer aandacht aan een congres over geloof en sport dat half mei in het Vaticaan is gehouden. Als vertegenwoordiger van de Nederlandse bisschoppen was André Monninkhof (pastoor van de Emmanuel parochie en KNVB-scheidsrechter) afgevaardigd naar dit congres – in ‘Op Tocht’ doet hij verslag.

Monninkhof: “Ging het er de vorige keer (september 2022) over dat iedereen zou moeten kunnen meedoen aan sport (‘Sports for all’), nu lag het accent meer op de aanwezigheid van de Kerk in de wereld van de sport. De sport hoort tot onze cultuur, zo werd gesteld. Volgens de H. paus Johannes Paulus II is sport zelfs ‘de belangrijkste bijzaak’. De Kerk spreekt tot onze cultuur, dus richt zij zich ook tot de wereld van de sport. De vraag die bij dit congres centraal stond, was dan ook: hoe kunnen we samen zorgen voor een ‘pastoraal van de sport’?”

Ook in deze editie: een interview met Sander Harperink (46), de nieuwe adviseur fondsenwerving van het Aartsbisdom Utrecht. De Actie Kerkbalans is zijn hoofdtaak, “maar je kunt die niet los zien van fondsenwerving in parochies in bredere zin. Dat komt ook aan bod tijdens de gesprekken die ik in deze periode voer in de parochies – dan staat Kerkbalans prominent op de agenda maar ook andere vormen van fondsenwerving komen aan bod. De resultaten van die gesprekken worden gedeeld met alle parochies in het aartsbisdom. Inmiddels heb ik zo’n 75 procent van de parochies bezocht, plus een aantal lokale geloofsgemeenschappen.” Over zijn eigen rol zegt hij: “Ik benader de parochies voor een gesprek over Kerkbalans en fondsenwerving, maar parochies weten mij inmiddels zelf ook te vinden, dat is een goed teken. Ik ben iemand op wie de parochies terug kunnen vallen, die met hen mee wil denken en concrete steun wil bieden.”
Kardinaal Eijk schrijft in zijn column over het herdenken van helden. Verder bevat het juninummer nieuws over het Heilig Jaar 2025, een bijdrage van Pia Verhoeven (Museum Catharijneconvent) over glaskunstwerk van de Duits-Nederlandse tekenaar en glazenier Max Weiss en het bijzondere verhaal van de parochie HH. Paulus en Ludger (Groenlo e.o.): deze parochie heeft het afgelopen jaar meegebouwd aan de St. Stephanuskerk in Bakary Sambouya (Gambia). Pastoor De Jong noemt twee belangrijke motieven om dit project te steunen: “Hier bij ons worden kerkgebouwen aan de goddelijke eredienst onttrokken. Kunnen we anderen, met een toename van gelovigen maar met weinig middelen, helpen? Het is ook ingegeven door de beweging van de Missionaire Parochie, waar het team en het bestuur in onze Oost-Achterhoekse parochie de komende jaren op in willen zetten. Missionair-zijn krijgt duidelijk invulling in de diaconie en buiten onze parochiegrens.”

Lees de column van kardinaal Eijk
Bestel dit nummer of neem een abonnement op ‘Op Tocht’

Tags: