Aartsbisdom > Nieuws > Vieringen op Maria Tenhemelopneming in 2016

Vieringen op Maria Tenhemelopneming in 2016

Maandag 15 augustus viert de R.-K. Kerk het hoogfeest van Maria Tenhemelopneming. Daarbij wordt herdacht dat Maria, de Moeder van Jezus, aan het einde van haar aardse leven door God in de hemel werd opgenomen. Veel parochies in het Aartsbisdom Utrecht organiseren extra vieringen op deze dag; andere parochies besteden tijdens de weekendvieringen van 13-14 augustus aandacht aan dit hoogfeest.

Op de parochiële websites in het Aartsbisdom Utrecht worden onder meer onderstaande vieringen aangekondigd:

In de St. Paulusparochie (Groenlo, Rekken, Eibergen, Lievelde, Beltrum, Rietmolen, Neede) wordt dit feest op de eigen dag gevierd. De Eucharistieviering begint om 19.00 uur in het eucharistisch centrum: de H. Calixtusbasiliek aan de Kerkwal te Groenlo. Celebrant is pastoor De Jong, het dameskoor Groenlo verleent medewerking aan de viering.

In de bedevaartplaats Renkum (Zalige Titus Brandsma Parochie) is er op maandagavond 15 augustus in de kerk O.L.V. Ten Hemelopneming (Dorpsstraat 1) om 19.00 uur een Eucharistieviering. Celebrant is de Utrechtse hulpbisschop mgr. Th. Hoogenboom.

In de pastorietuin van de H. Jacobuskerk (parochie St. Jacobus de Meerdere) in het centrum van Enschede (Oude Markt 1) is er maandagavond 15 augustus om 19.00 uur een Eucharistieviering. Celebrant is pastoor André Monninkhof. Van 18.00-18.30 uur is er in de H. Jacobuskerk Eucharistische Aanbidding, er zal een priester aanwezig zijn voor de mensen die het Sacrament van Boete en verzoening willen ontvangen.

Evenals voorgaande jaren is er op 15 augustus een processie bij de Basiliek O.L.V. Tenhemelopneming aan de Ossenmarkt in Zwolle (Thomas a Kempis parochie). Om 18.50 uur start een rondgang om de kerk ter ere van het feest van Maria Tenhemelopneming. De processie wordt muzikaal ondersteund door de koren van de kerk, de Onser Liver Vrowen Sengers, de Schola Cantorum en het gelegenheidskoor. Na afloop van de processie is er om 19.00 uur in de feestelijk versierde basiliek een Eucharistieviering. Parochianen van alle locaties van de parochies worden van harte uitgenodigd om deel te nemen aan de processie en de aansluitende viering.

In de stad Utrecht organiseren de parochies ter gelegenheid van het hoogfeest van Maria Tenhemelopneming diverse Eucharistievieringen:
08.00 uur: Cenakelklooster, Utrecht-Zuilen (Sint-Willibrordusstraat 34)
10.30 uur: Sint Catharinakathedraal (Lange Nieuwstraat 36)
12.30 uur: Sint Augustinuskerk, Utrecht-Centrum (Oudegracht 69)
19.00 uur: Sint Aloysiuskerk, Utrecht-Oost (Adriaen van Ostadelaan 4)
19.00 uur: Rafaëlkerk, Utrecht-Overvecht (Lichtenberchdreef 4)
19.00 uur: Sint Gerardus Majellakerk, Utrecht-West (Vleutenseweg 517)
19.00 uur: Mariakerk, De Meern (Pastoor Boelenslaan 11)

Vanwege Maria Tenhemelopneming zendt omroep KRO-NCRV ‘s ochtends van 11-12 uur (NPO 2) een Eurovisieviering uit vanuit de Kloosterkapel van de Dominicaanse Zusters van de Heilige Familie, Fanjeaux, Frankrijk. Hoofdcelebrant is Br. Loïc-Marie Le Bot.