Aartsbisdom > Nieuws > Beeldbuis en maquette tonen restauratie St. Augustinuskerk

Beeldbuis en maquette tonen restauratie St. Augustinuskerk

De Utrechtse St. Augustinuskerk wordt ingrijpend gerestaureerd. In deze kerk bevindt zich één van de drie Heilige Deuren in het Aartsbisdom Utrecht tijdens het Heilig Jaar van de Barmhartigheid. Kort geleden konden de steigers aan de voorzijde worden weggehaald; via een beeldbuis in het kerkportaal kan de voortgang van de restauratie worden bekeken. Ook is aan de kant van de Heilige Deur een maquette op sokkel neergezet van deze Waterstaatskerk in neoclassicistische stijl.

De beeldbuis toont onder meer foto’s van elementen die gerestaureerd moeten worden, zoals houtrot in de lantaarn. Hieraan zullen nog foto’s van de werkzaamheden worden toegevoegd, evenals beelden van de resultaten.
Momenteel wordt onder meer gewerkt aan de verzakte fundering van de Mariakapel. Het deel van de kerk dat toegang biedt tot die kapel is daarom afgezet. Een kaarsje branden (de St. Augustinuskerk ligt middenin de binnenstad en is dagelijks open) kan zolang aan de andere kant van de kerk.

Augustinus 2 Augustinus 3