Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Kevelaer > Kardinaal Eijk met Arnhemse Broederschap in Kevelaer

Kardinaal Eijk met Arnhemse Broederschap in Kevelaer

Vele parochies uit het Aartsbisdom Utrecht zijn in de afgelopen periode op pelgrimage naar Kevelaer gegaan. Ter afsluiting van het processiejaar 2023 (met als thema in Kevelaer ‘Heb vertrouwen’) organiseert de Haaksbergse Processie samen met omliggende parochies en geloofsgemeenschappen op 1 november een bedevaart naar Kevelaer. De Arnhemse Broederschap ging met een groep pelgrims op 7-8 oktober naar Kevelaer, daar voegde kardinaal Eijk zich op 7 oktober bij hen.

De dag begon met de Eucharistieviering in de Mariabasiliek. Kardinaal Eijk preekte over de Oostenrijkse kardinaal Innitzer, die in 1938 samen met de Oostenrijkse bisschoppen in een officiële verklaring de ‘Anschluss’ van Duitsland en Oostenrijk had gesteund. Kardinaal Innitzer zette er zonder dat de overige Oostenrijkse bisschoppen daar iets van afwisten handmatig zelfs ‘Heil Hitler’ bij. Hij werd door paus Pius XI hiervoor op het matje geroepen. “Maar zelfs een kardinaal blijkt zich te kunnen bekeren,” aldus kardinaal Eijk. “De schrobbering door de paus, maar ook wat hij in Oostenrijk na de Anschluss voor zijn ogen zag afspelen brachten hem tot andere en betere gedachten.” Op de gedachtenis van de Heilige Maagd Maria van de Rozenkrans (7 oktober 1938) riep hij jongeren in Wenen op tot het bidden van de rozenkrans in de Sankt Stephansdom, de kathedraal van het aartsbisdom Wenen. Kardinaal Eijk: “De opkomst overtrof alle verwachtingen: 9.000 jongeren.”
Na zijn bekering toonde kardinaal Innitzer zich een moedig man. “Hij vertrouwde op het rozenkransgebed, speciaal op de gedachtenis van de Heilige Maagd Maria van de Rozenkrans,” aldus kardinaal Eijk. “Wij leven in een tijd waarin het de Kerk ook niet gemakkelijk wordt gemaakt om Christus te verkondigen. … Maar ook wij kunnen de moed en de kracht die daarvoor nodig zijn putten uit het rozenkransgebed. In tegenstelling tot wat wel beweerd wordt, is het rozenkransgebed niet het ‘afraffelen’ van ‘Wees-gegroeten’, maar een beschouwend gebed. Hierin overwegen wij de geheimen van de rozenkrans, dat wil zeggen gebeurtenissen uit het leven van Jezus en Maria, met de ogen van Maria.”

In de middag stonden de grote en kleine kruisweg op het programma en de dag van de Arnhemse Broederschap in Kevelaer werd afgesloten met een plechtig Marialof.
Zondag 8 oktober was het Rosenkranzsonntag. Kardinaal Eijk was op uitnodiging van de rector van het bedevaartsoort hoofdcelebrant tijdens de plechtige Hoogmis en preekte in het Duits.