Aartsbisdom > Nieuws > TV-Mis op 20 augustus vanuit Broederenkerk te Deventer

TV-Mis op 20 augustus vanuit Broederenkerk te Deventer

De rechtstreekse Eucharistieviering op tv komt op zondag 20 augustus vanuit de Broederenkerk in het centrum van Deventer (parochie H. Lebuinus). Celebrant is pastoor Ronald Cornelissen. De muzikale ondersteuning komt van het gemengd koor van de basiliek H. Kruisverheffing te Raalte onder leiding van dirigent Wim van Lenthe, de organist is Jan Wanders.

In het voorafgaande Geloofsgesprek om 9.45 uur praat Leo Fijen met Lonneke Gunnink – van den Berg. Het gesprek vindt plaats in de stal van boer André, lid van de werkgroep Kerk in Platteland waarmee Gunnink – van den Berg gesprekken en activiteiten organiseert zoals boerderijvieringen en boerenpelgrimstochten. Ze is als pastoraal werker actief in de samenwerkende parochies H. Lebuinus en Heilig Kruis, met als aandachtsveld diaconie. Leo Fijen: “Ze spreekt met bevlogenheid, over een luisterend oor bij agrariërs, over de verbondenheid tussen lotgenoten die hun partner verliezen en over bemoediging voor mantelzorgers van partners met dementie. Ze is er voor al deze mensen en ervaart daar steeds weer de troost van het geloof.”

Over die bijeenkomsten zegt Gunnink – van den Berg in het Geloofsgesprek onder meer: “Dat zijn bijeenkomsten, meestal doen we ze in een reeks van drie ochtenden, voor mensen die een dierbare hebben verloren. Dat kan een partner zijn, dat kan ook een kind zijn. En als je die mensen bij elkaar brengt – vandaar ‘lotgenoten’ – hebben ze vaak maar een half woord nodig van elkaar om elkaar te herkennen. Om het verhaal te kunnen vertellen. Mensen zijn vaak van tevoren een beetje benauwd: het rakelt zoveel op. Wil ik dat wel? Want ik heb nu een beetje mijn weg gevonden. Maar als ze dan komen, zijn ze heel blij en heel dankbaar want het verhaal komt spontaan op tafel. Er komen ook tranen, natuurlijk, maar achteraf zeggen ze: het brengt mij zoveel, ik word daarin bemoedigd en zo ga ik ook bemoedigd weer naar huis.”

Online (terug)kijken:

Geloofsgesprek, 9.45 uur op NPO 2