Aartsbisdom > Nieuws > Aanmelding inluidmoment Kerkbalans 2017 geopend

Aanmelding inluidmoment Kerkbalans 2017 geopend

De start van de Actie Kerkbalans 2017 wordt op zaterdag 21 januari 2017 om 13.00 uur op meer dan 100 plekken ingeluid. Parochies kunnen zich nu aanmelden om mee te doen met dit inluidmoment. Parochies die dat vóór 15 september doen, kunnen ondersteuning krijgen van het landelijke campagneteam.

In 2016 was het voor het eerst dat de klokken werden geluid bij de start van de actie Kerkbalans. In het Aartsbisdom Utrecht luidde KRO-NCRV presentator Wilfred Kemp om 12.00 de bel voor de Mis in de Sint Augustinuskerk te Utrecht. Daarmee sloot hij aan bij het luiden van de grote kerkklokken op datzelfde moment. Elders in het Aartsbisdom Utrecht vervulden diverse politici en een weerman de rol van ‘klokkenluider’.

Ook in 2017 zal Kerkbalans in diverse plaatsen van start gaan met een inluidmoment. Dit vraagt relatief weinig inzet en heeft een groot effect. Een inluidmoment genereert aandacht van lokale en regionale pers voor de rol van de kerk in de participatiesamenleving en is een oppepper voor de vrijwilligers: samen Kerkbalans starten. Een inluidmoment is een kans bij uitstek om mensen positief te motiveren om te geven voor de parochie.

“De klokken luiden we niet zelf,” vermeldt de landelijke website van Kerkbalans. “Hiervoor vragen we bekende mensen die positief zijn over de kerk. Zo verzamelen we mooie verhalen van buitenstaanders over de waarde van de kerk en het belang van Kerkbalans. Dat zal de vrijwilligers goed doen. Met dit inluidmoment worden zij in het zonnetje gezet. Ook is het een praktisch tijdstip om hen, indien van toepassing, de benodigde materialen uit te reiken. Journalisten zijn ook welkom om verslag van deze aftrap van Kerkbalans te leggen.”

De secretariaten, penningmeesters en pastoors van de parochies in het Aartsbisdom Utrecht hebben inmiddels een nieuwsbrief ontvangen met nadere informatie over het inluidmoment. Verder reikt de website van Kerkbalans een overzichtelijk stappenplan aan voor het voorbereiden en uitvoeren van een inluidmoment.

Meer informatie is te vinden op de website van Kerkbalans. Daar is ook het stappenplan te downloaden voor het inluidmoment met handige tips en bruikbare bestanden.

Kerkbalans2017inluiden

Tags: