Aartsbisdom > Nieuws > Emeritus pastoor H.W. (Henri) Voskuilen overleden

Emeritus pastoor H.W. (Henri) Voskuilen overleden

Te Hoevelaken is op 18 juli in de Heer overleden de zeereerwaarde heer Henricus Wilhelmus Voskuilen, priester van het Aartsbisdom Utrecht. Hij werd geboren te Amersfoort op 16 april 1941. Na zijn priesterwijding op 6 juli 1968 was hij eerst kapelaan te Heeten en Wijk bij Duurstede en vervolgens vanaf 18 september 1975 waarnemend pastoor in de H.H. Martelaren van Gorcumparochie te Huissen-Zand.

Per 2 februari 1976 werd hij benoemd tot tijdelijk pastor in de H. Gregoriusparochie te Buren-Geldermalsen. Met ingang van 15 oktober 1976 werd hij benoemd tot pastor te Doetinchem-Wijnbergen en deservitor van de H. Martinusparochie te Wijnbergen. Op 16 mei 1981 volgde zijn benoeming tot pastor en deservitor van de H. Clemensparochie te Steenwijk en tot pastor in de Noordwesthoek van Overijssel. Met ingang van1 juni 1983 werd hij tevens benoemd tot deservitor van de H. Willibrordparochie te Oldemarkt. Op 1 september 1990 volgde zijn benoeming tot pastoor van de St. Martinusparochie te Doesburg en de St. Martinusparochie te Giesbeek. Met ingang van 1 oktober 1994 werd hij benoemd tot pastoor van de St. Willibrordusparochie te Veenendaal en op 1 september 1998 werd hij benoemd tot pastor in de St. Josephparochie te Zwolle. Vanaf 1 oktober 2000 was hij werkzaam als pastoor van de H. Vitusparochie te Blauwhuis en als medepastor van de H. Martinusparochie te Sneek in het bisdom Groningen. In 2002 ging hij met emeritaat.

Henri Voskuilen was “de jongste in een gezin van tien kinderen van wie er vier priester werden,” zo schrijft kardinaal Eijk in het overlijdensbericht dat het Aartsbisdom Utrecht heeft verzonden. Na zijn priesterwijding was Henri Voskuilen op vele plaatsen werkzaam. Kardinaal Eijk: “Er waren goede en minder goede jaren. Op de scholen was hij een goed catecheet, in de parochies waren er communicatief wel eens problemen. Zijn afnemende gehoor was daarbij een extra handicap. De laatste periodes van zijn pastoraat was hij werkzaam in Friesland, in het bisdom Groningen.”
Na zijn jaren in het pastoraat verhuisde pastor Voskuilen met zijn huisgenote Paula Polman naar Hoevelaken “waar hij zich nog verschillende jaren verdienstelijk maakte als chauffeur van het kinderopvangbusje, van tafeltje dekje en later van de dierenambulance. Als boerenzoon was het voor hem een genot om met dieren om te gaan,” aldus kardinaal Eijk, die vervolgt: “Gaandeweg ging zijn gezondheid achteruit. Zolang het kon bleef hij een trouw bezoeker van Eucharistievieringen in de omgeving en kon zich soms nogal eens kritisch uitlaten als hij vond dat de voorganger zich niet aan de gangbare teksten hield. Tot op het laatst bleef hij veel belangstelling tonen voor het wel en wee van zijn familie. In de laatste jaren was Paula Polman voor hem een toegewijde mantelzorger. Ons medeleven gaat uit naar zijn familie en andere dierbaren. Moge de Heer zijn dienaar opnemen in zijn heerlijkheid.”

De Eucharistie ten uitvaart zal worden gevierd op dinsdag 25 juli om 11.30 uur in de St. Pauluskerk, De Veenslag 1 te Hoevelaken. Aansluitend zal Henri Voskuilen in besloten kring worden gecremeerd. Vanaf 11.00 uur is er gelegenheid om afscheid te nemen in de dagkapel van de kerk.

Klik hier voor het volledige overlijdensbericht