Organisatie

Caritas laat zich het beste omschrijven als de opdracht “dienstbaar te zijn aan de samenleving,” met aandacht voor “concrete noden en behoeften van personen en groepen” met het oog op “het bevorderen van de sociale rechtvaardigheid.” Zij doet dit door vanuit een christelijke overtuiging gestalte te geven aan de opdracht van de Kerk.

Op internationaal niveau wordt de caritas in Nederland vertegenwoordigd door Cordaid, een katholieke ontwikkelingsorganisatie die ook programma’s in Nederland uitvoert.

Op nationaal niveau wordt caritas behartigd door het Officium Caritatis, waarin behalve de bisdommen ook katholieke maatschappelijke organisaties vertegenwoordigd zijn die zich met caritas bezighouden. Het Officium staat onder voorzitterschap van mgr. De Korte, bisschop van het bisdom ‘s-Hertogenbosch.

Op regionaal en lokaal niveau is binnen de grenzen van een parochie een PCI actief. Caritas in het Aartsbisdom Utrecht is georganiseerd in 39 Parochiële Caritas Instellingen (PCI): elke parochie heeft een instantie die samen met andere parochianen zorgt dat de kerk als christenen mensen in nood met raad en daad bijstaat.

In iedere parochie wordt er door de PCI gewerkt met een dagelijks bestuur, al dan niet aangevuld met bestuursleden met een specifieke portefeuille. In parochies met meerdere locaties, zoals verschillende dorpskernen, zijn vaak werkgroepen actief die zich daadwerkelijk bezighouden met de vormgeving van caritas. Deze werkgroepen worden in sommige parochies diaconale contact raad (DCR) genoemd.

Het aartsbisdom ondersteunt PCI’en via een diocesaan diaconaal werker (DDW). Deze DDW’er is verantwoordelijk voor het op verschillende manieren ondersteunen van de besturen van de 39 Parochiële Caritas Instellingen bij hun werk en het steunen van diaconale projecten. Dit gebeurt door het meedenken op plaatsen waar vragen leven, het schrijven van artikelen in het bisdomblad ‘Op Tocht’, het bijdragen aan de diaconale nieuwsbrief over diaconale activiteiten aan de basis en het toerusten van nieuwe bestuursleden. Er wordt bijgedragen aan een goede gang van zaken rond benoemingen, begrotingen en jaarrekeningen. Ook worden pastorale teams desgevraagd ondersteund bij het maken van diaconaal beleid. Tom van Vilsteren is diocesaan diaconaal werker en is bereikbaar per e-mail: diaconaalwerker@aartsbisdom.nl of telefonisch: 06 39289673.