Aartsbisdom > Nieuws > Toonzetting nieuwe vertaling Onze Vader

Toonzetting nieuwe vertaling Onze Vader

Met ingang van de Advent 2016 wordt de nieuwe vertaling van het Onze Vader ingevoerd in de liturgie van de Eucharistie en andere liturgische vieringen (zoals het Getijdengebed). De Nederlandse Kerkprovincie zal hier in september verschillende toonzettingen bij publiceren. Eén van die toonzettingen is medio juli reeds beschikbaar gekomen op de website van de Nationale Raad voor Liturgie (rkliturgie.nl) en is ook te beluisteren via katholiekleven.nl, het videokanaal van de Nederlandse bisschoppen.

De toonzetting is naar de Mozarabische oratietoon IV. Naast de bladmuziek zijn op de website van de NRL enkele toelichtingen gepubliceerd bij de nieuwe vertaling. De Cantorij van de kathedraal van Breda heeft een uitvoering verzorgd van de toonzetting. De videoregistratie daarvan is te zien op katholiekleven.nl. De video begint met een korte toelichting door de kerkmusicus van het bisdom Breda, Jan Schuurmans. Voorzanger is Theo van Osch, pr., het orgel wordt bespeeld door Frans Bullens.
Via de website van de NRL kunnen ook speciale gebedskaartjes met de nieuwe vertaling van het Onze Vader besteld worden.

Meer informatie:

– Website NRL: bericht Video en bladmuziek met nieuwe Onze Vader-toonzetting (incl. pdf met de bladmuziek)
– Website katholiekleven.nl: bericht Nieuwe toonzetting Onze Vader (met videoregistratie uitvoering door Kathedrale Cantorij)
– Website NRL: bericht Uitleg bij de nieuwe vertaling van het ‘Onze Vader’
– Website NRL: bericht Gebedskaartjes met herziene vertaling ‘Onze Vader’