Aartsbisdom > Algemene Bisschoppensynode 2023-2024 > Synodevergadering Praag bidt voor slachtoffers aardbeving

Synodevergadering Praag bidt voor slachtoffers aardbeving

Vanuit Praag, waar van 5 t/m 11 februari de Continentale Vergadering van de Synode voor een Synodale Kerk plaatsvindt, laat de organisatie weten diep geraakt te zijn door de nood van en mee te leven met de mensen in Zuid-Turkije en Noord-Syrië die zwaar getroffen zijn door de aardbeving van 6 februari. De deelnemers aan de Continentale fase van de synode, vertegenwoordigers van de R.-K. Kerk in heel Europa, bidden samen voor de slachtoffers.

“Het dodental stijgt nog steeds en de vernietiging, en het lijden van de bevolking heeft ons diep beïnvloed en geraakt. Het is een diepe wond, die in Syrië wordt toegevoegd aan de oorlog die al twaalf jaar op het grondgebied woedt,” staat in een statement dat op 7 februari werd gepubliceerd door CCEE, (de Raad voor Europese Bisschoppenconferenties) die de bijeenkomst in Praag organiseert.

Deze vergadering van de CCEE in Praag is bedoeld als continentale fase voor de Bisschoppensynode. De voorzitters van de Europese Bisschoppenconferenties werden gevraagd met een delegatie te komen die meereist naar Praag en mensen die online deelnemen. De CCEE vroeg om een delegatie van drie personen, naast de deelnemende bisschop. Vanuit de Nederlandse Kerkprovincie bestaat de fysieke delegatie bestaan uit mgr. dr. J.H.J. van den Hende, mw. prof. dr. M.C.H. van Dijk – Groeneboer, mw. drs. L.H.A. van Oordt en pater dr. R.J.A. Steenvoorde OP.
Daarnaast werd gevraagd om maximaal tien mensen die online meedoen. Vanuit het Aartsbisdom Utrecht is dat de priester Martin Los. In totaal zijn er 200 deelnemers aanwezig in Praag, online zijn er in totaal bijna 400 deelnemers.

Lees hier de complete verklaring over de aardbeving (in het Engels).

Foto: moment van gebed tijdens een van de plenaire bijeenkomsten in Praag met rechts midden op de foto mgr. Van den Hende.